Месяца октовриа в 15-й день
На Велицей вечерни
На Господи, воззвах: стихиры, глас 8.
Подобен: О, преславнаго чудесе:
Святителю Афанасие досточудне, печальнику земли Русския, преподобному Сергию ревнуя, яко един от ученик онаго явился еси, и любве ради Христовы душу за Церковь Православную положил еси, яко славий добропеснивый, святых сродников наших прославляя, с нимиже ныне воспеваеши Троицу Единосущную.
Святителю Афанасие богомудре, страданием за Христа очистив сердце твое, стяжал еси дерзновение необоримое, во еже обличити отступники, предания церковная отвергающия и нововведения льстивая вводящия, темже небо благодарственно прият тя, идеже ныне древа жизни наслаждаешися, Христу моляся, даровати нам мир и велию милость.
Святителю Афанасие блаженне, благоухание Христово явился еси в Церкви нашей, яко сладкопевец новый, святыя, в земли Российстей просиявшия, песньми величая, и яко пастырь добрый, душу твою за овцы полагая, узы и горькия работы Христа ради претерпел еси, темже, венец правды стяжав, молися даровати нам мир и велию милость.
Слава, глас 6:
По вся дни Бога ради умервщляемь был еси, Церкве Русския славо, святителю Афанасие, вменился еси, яко овча заколения, скорби и тесноты, гонения и глад претерпевая, и исповедал еси, яко ничтоже тя возможе разлучити от любве Божия, яже о Христе Иисусе, Господе нашем.
И ныне, Богородичен.
Вход. Прокимен дне. И чтения.
Премудрости Соломоновы чтение (главы 4, 6, 7 и 2):
Похваляему праведнику, возвеселятся людие. Безсмертие бо есть память его, яко от Господа познавается и от человек и угодна Господеви душа его. Возлюбите убо, о мужие, мудрость и поживете, восхощите ея и наказани будете. Начало бо ея любы и соблюдение закона. Почтите премудрость, да во веки царствуете. Возвещу вам и не скрыю от вас таин Божиих: яко Той мудрости Наставник есть, и мудрых Исправитель, и всякому смыслу и делу Хитрец, и всем смыслом научит мудрость. Есть бо в ней Дух разумен и Свят, и сияние Света Присносущнаго, и образ благости Божия. Та други Божия и пророки устрояет. Благолепнейши же есть солнца и паче всякаго сотворения звезд, свету сосуждаема, обретается первейши. Та угождающих ей от болезней избави и настави на стези правыя. Даде им разум имети свят, и сохрани я от ловящих, и подвиг крепок подаде им. Да разумеют вси, яко сильнейши всего есть благочестие. И никогдаже преможет злоба мудрости, ниже прейдет злыя, обличающи суд. Рекоша же в себе, помысливше неправедно: насильствуем праведному, и не пощадим преподобства его, ни усрамимся седин старости многолетны. Будет бо нам крепость закон, и уловим праведнаго, яко неугоден нам есть, и противится делом нашим, и поносит нам отпадение закона, и обличает нам согрешения наказания нашего. Возвещает нам разум имети Божий и отрока Господня себе именует. Бысть нам на обличение помышлением нашим, и тяжек нам есть, и видимь, яко неподобно иным житие Его и изменены стези Его: в поругание вменихомся Ему, и удаляется от путей наших, яко от нечистот, и блажит последняя праведных. Увидим убо, аще словеса Его истинна суть: искусим, яже сбываются Ему. Руганием и мукою истяжем Его, да разумеем кротость Его, и искусим беззлобство Его: смертию безобразною осудим Его, будет бо посещение от словес Его. Сия помыслиша и прельстишася: ослепи бо я злоба их, и не разумеша тайн Божиих, и не разсудиша, яко Ты еси Бог Един, живота имеяй и смерти власть, и спасаяй во время скорби, и избавляяй от всякаго зла, Щедр и Милостив, и дая преподобным Своим благодать, и Своею мышцею гордым противляяся.
Премудрости Соломоновы чтение (главы 5 и 6):
Праведницы во веки живут, и в Господе мзда их, и попечение их у Вышняго. Сего ради приимут Царствие благолепия и венец доброты от руки Господни, зане десницею покрыет я и мышцею защитит их. Приимет всеоружие рвение свое и вооружит тварь в месть врагом. Облечется в броня правды и возложит шлем, суд нелицемерен. Приимет щит непобедимый, преподобие, поострит же напрасный гнев во оружие, споборет же с ним мир на безумныя. Пойдут праволучныя стрелы молниины и, яко от благокругла лука облаков, на намерение полетят, и от каменометныя ярости исполнь падут грады. Вознегодует на них вода морская, реки же потопят я нагло. Сопротив станет им Дух Силы и, яко вихор, развеет их, и опустошит всю землю беззаконие, и злодейство превратит престолы сильных. Слышите убо, царие, и разумейте, навыкните, судии концев земли. Внушите, держащии множества, и гордящиися о народех язык, яко дана есть от Господа держава вам и сила от Вышняго.
Премудрости Соломоновы чтение (глава 3):
Праведных души в руце Божией, и не прикоснется им мука. Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их, и еже от нас шествие – сокрушение, они же суть в мире. Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено. И вмале наказани бывше, великими благодетельствовани будут, яко Бог искуси я и обрете их достойны Себе. Яко злато в горниле, искуси их и, яко всеплодие жертвенное, прият я. И во время посещения их возсияют и, яко искры по стеблию, потекут. Судят языком и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки. Надеющиися Нань разумеют истину и вернии в любви пребудут Ему, яко благодать и милость в преподобных Его и посещение во избранных Его.
На литии стихиры, глас 2.
Подобен: Егда от Древа:
Измлада православному благочестию прилепився, Афанасие, отче священный, от силы в силу шествовал еси, орган быв Святаго Духа, Егоже действием светло украшен и песнопении Церковь Русскую обогатив, пастырь добрый явился еси.
Слава, глас 8:
Святителю и исповедниче Христов Афанасие, понеже не от мира сего был еси, сего ради возненавиде тя мир, но, дерзая на премногую благость Победившаго мир, исповедовал еси Его, яко истиннаго Бога, Господа Иисуса, Емуже дадеся всякая власть на Небеси и на земли. Темже сонаследник Царствия Небеснаго явился еси.
И ныне, Богородичен, глас тойже, самогласен:
Срадуются с нами умная вся чиноначалия, духовный совокупльше лик, видяще Царицу и Владычицу всех, многоименне верными славиму: радуются же и дуси праведных, сущии зрителие видения, — на воздусе молебно простирающу всечестнии Свои руце, просящи умирения миру, и земли Русской утверждения и спасения душ наших.
На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:
Земле Русская, граде святый, величай святителя твоего, иже песньми божественными велий сонм святых прослави.
Стих: Бог мой еси Ты, и исповемся Тебе.
Церковь Русская, красуйся и ликуй, се бо Афанасий святитель Престолу Владычню во славе предстоит, радуяся.
Стих: Отверзите мне врата правды, вшед в ня, исповемся Господеви.
Святителю отче Афанасие, архиерею честнейший, молися ко Господу о земном отечестве твоем и о почитающих тя любовию.
Слава, глас и подобен тойже:
Новый доме Евфрафов, уделе избранный, Русь Святая, храни веру Православную, в нейже тебе утверждение.
И ныне, Богородичен, глас 8.
Подобен: О, преславнаго чудесе:
О, преславнаго чудесе! Небесе и земли Царица, от святых сродников наших умоляемая, до ныне землю Русскую покрывает и лика Своего изображении милостивно обогащает. О, Владычице Державная! Не престани и на будущее время во утверждение на Руси Православия милости и чудеса изливати до века. Аминь.
Тропарь, глас 4:
Славы Божия ревнителя и благолепия церковнаго блюстителя, тесным житием и многими подвиги великому иерарху Александрийскому подобника, святителя Афанасия, исповедника Российскаго, усердно восхвалим, вернии. Сей бо присно молится о спасении земнаго Отечества своего и о всех, живущих в нем, велегласно с любовию взывая: Русь святая, храни веру Православную, в нейже тебе утверждение.