|
|
Благовещение в понедельник 5-й седмицы поста
Вечерню поем без кафисмы, и без поклонов.
На Господи воззвах: поем Триоди самогласен дне, дважды, без мученична, и подобны Триоди 3: и праздника 3, глас 4, самогласны стиховныя: В шестый месяц: и архангела, 3, глас 1: Подобен: Всехвальнии мученицы: К 11 же стиху припев: Творяй ангелы Своя духи: Слава, и ныне, глас 6. Самогласен: Послан бысть:
Триоди самогласен дне, глас 7.
Стих: Изведи из темницы душу мою, исповедатися имени Твоему.
Якоже впадый в разбойники и уязвен, тако и аз впадох от моих грехов, и уязвена есть душа моя: к кому прибегну исцелитися? токмо к Тебе душ же и телес врачу: излей на мя Боже великую Твою милость.
Иный самогласен, глас 4.
Стих: Мене ждут праведницы, дондеже воздаси мне.
Прегрешивше от преступления перваго, от райския сладости и наслаждения ведени быхом в безчестнейшую жизнь: добродетелей бо подобающаго и хвальнаго жития совлекшеся прегрешеньми, яко в разбойники впадохом: исполу же мертвы есмы, прегрешивше от спасительных учений Твоих, но молим Тя от Марии явившагося, и безстрастно страстем приближившагося Владыку: обяжи наша яже от греха прибывшия струпы, и безмерное Твое милосердие изливай на ны, Твое исцелительное попечение, яко Человеколюбец.
Стихиры подобны Трипеснца, господина Иосифа, глас 3.
Подобен: Крестоявленно:
Стих: Из глубины воззвах к Тебе Господи, Господи, услыши глас мой.
Давый нам пощения время обратитися и живым быти, и никакоже погибнути, Слове Божий, сподоби всех благоугодити Тебе добре, и теплым умилением послужити Тебе Христе, якоже блудница оная целомудренная и честная, иногда миром и излияньми теплых слез, прегрешений приимши оставление.
Стих: Да будут уши Твои, внемлюще гласу моления моего.
Якоже слепый от сердца зову Ти: Сыне Божий, просвети мои очи сердечныя. Якоже верная хананеа вопию Ти: помилуй мя Щедре, ибо душу беснующуюся имам в сластех: юже пременив от тьмы страстей, прочее жити чисте сотвори, да славлю Твою многую благостыню.
Иный, господина Феодора, глас 8.
Подобен: Богозванный мученик:
Стих: Аще беззакония назриши Господи, Господи, кто постоит? Яко у Тебе очищение есть.
Богосветлая благодать воздержания, возсиявши нам днесь солнца светлее, души наша просвещает, якоже облаки страсти греховныя отгоняющи. Сего ради вси притецем, благодушно сию лобызающе: радующеся совершаем божественное поприще того, егоже в веселиих учреждающеся возопиим Христу: освяти Блаже, сие совершающия верно.
Стихиры праздника самогласны, глас 4:
Стих: Имене ради Твоего, потерпех Тя Господи, потерпе душа моя в слово Твое, упова душа моя на Господа.
В шестый месяц послан бысть архангел к Деве Чистей, и радоватися Eй прирек, благовести из Нея Избавителю проити. Темже приимши целование, зачат Тя Превечнаго Бога, несказанно благоволившаго вочеловечитися, во спасение душ наших.
Стих: От стражи утренния до нощи, от стражи утренния, да уповает Израиль на Господа.
Языка, eгоже не ведяше, услыша Богородица, глаголаше бо к ней архангел благовещения глаголы: отoнудуже верно приимши целование, зачат Тя превечнаго Бога. Темже и мы радующеся вопием Ти: из Нея воплотивыйся непреложно, Боже, мир мирови даруй, и душам нашим велию милость.
Стих: Яко у Господа милость, и многое у Него избавление, и Той избавит Израиля от всех беззаконий его.
Се воззвание ныне явися нам: паче слова Бог человеком соединяется, архангеловым гласом прелестъ отгоняется: Дева бо приемлет радость, земная быша небо, мир разрешися первыя клятвы. Да радуется тварь, и гласы да воспоет: Творче и Избавителю наш, Господи слава Тебе.
Архангела стихиры, глас 1:
Подобен: Всехвальнии мученицы:
Стих: Хвалите Господа вси языцы, похвалите Его вси людие.
Гавриил великий, ум боговиднейший, светозарный и спасительный, Свет трисолнечный зрит, и поет с вышними чины божественное и страшное пение: молит даровати душам нашим мир и велию милость.
Стих: Яко утвердися милость Его на нас, и истина Господня пребывает во век.
Великое таинство, первее ангелом неведомое, и прежде век соблюдаемое, единому уверися тебе Гаврииле: и сие единей поведал еси Чистей, в Назарет пришед. С Неюже моли, даровати душам нашим мир и велию милость.
К 11 стиху припев: Творяй ангелы Своя духи, и слуги Своя пламень огненный.
Света сый исполнь присно, и творя хотение, и скончавая повеления Вседержителя, начальниче ангелов, Гаврииле всеизрядне, любовию тя чтущия спасай, присно прося, даровати душам нашим мир и велию милость.
Слава, и ныне, глас 6, самогласен:
[Иоанна монаха:] Послан бысть с небесе Гавриил архангел, благовестити Деве зачатие: и пришед в Назарет, помышляше в себе, чудеси удивляяся: о како в вышних непостижим Сый от Девы раждается! Имеяй престол небо, и подножие землю, во утробу вмещается Девичу! На Негоже шестокрилатии, и многоoчитии зрети не могут, словом eдинем от Сея воплотитися благоизволи. Божие eсть слово настоящее. Что убо стою, и не глаголю Деве: радуйся Благодатная, Господь с Тобою: радуйся, Чистая Дево, радуйся, Невесто Неневестная: радуйся, Мати Живота, благословен Плод чрева Твоего.
Иерей же творит проскомидию в стихиры.
Вход со Евангелием, Свете тихий:
Прокимен, и чтения дне.
Бытия чтение. [Глава 13 ст. 12 – 18.]
Аврам же вселися в земли Ханаанстей: Лот же вселися во граде окрестных стран, и вселися в Содоме. Человецы же сущии в Содоме зли, и грешни пред Богом зело. Бог же рече Авраму, повнегда разлучитися Лоту от него: воззри очима твоима, и виждь от места, идеже ты ныне еси, к северу, и ливе {югу}, и к востоку, и морю. Яко всю землю, юже ты видиши, тебе дам ю, и семени твоему во веки. И сотворю семя твое яко песок земный: аще кто может исчести песок земный, то и семя твое изочтет. Востав пройди землю в долготу ея, и в широту, яко тебе дам ю, и семени твоему во век. И отселився Аврам, пришед вселися у дуба Мамврийскаго, иже бяше в Хевроне: и созда ту жертвенник Господу.
Притчей чтение. [Глава 14, ст. 27 – 35. Глава 15 ст. 1 – 4.]
Страх Господень источник жизни, творит же уклонятися от сети смертныя. Во мнозе языце слава царю: во оскудении же людсте сокрушение сильному. Долготерпелив муж, мног в разуме: малодушный же крепко безумен. Кроткий муж сердцу врач: моль же костем сердце чувственно. Оклеветаяй убогаго, раздражает Сотворшаго и: почитаяй же Его, милует нищаго. Во злобе своей отринется нечестивый: надеяй же ся на Господа, своим преподобием праведен. В сердце блазе мужа почиет премудрость: в сердцы же безумных не познавается. Правда возвышает язык, умаляют же племена греси. Приятен цареви слуга разумный: своим же благообращением отъемлет безчестие. Гнев губит и разумныя: ответ же смирен отвращает ярость, а слово жестоко воздвизает гневы. Язык мудрых добрая свесть: уста же безумных возвещают злая. На всяком месте очи Господни сматряют злыя же и благия. Исцеление языка древо жизни: храняй же его, исполнится духа.
И праздника два.
Исхода чтение. [Глава 3.]
Вниде Моисей в гору Божию Хорив: явися же ему ангел Господень в пламени огненне из купины, и виде, яко купина горяше огнем, и купина не сгараше. Рече же Моисей: прешед узрю видение великое сие, что яко не сгарает купина? Якоже виде Господь, яко приступает видети, призва его Господь, из купины глаголя: Моисее, Моисее. он же рече: что есть? И рече: не приближися семо. иззуй сапог от ногу твоею: место бо, на немже ты стоиши, земля свята есть. И рече ему: Аз есмь Бог отца твоего, Бог Авраамов, и Бог Исааков, и Бог Иаковль. отврати же Моисей лице свое, стыдяше бо ся зрети пред Богом. Рече же Господь к Моисею: видя видех озлобление людей Моих, иже во Египте, и вопль их услышах от насильствующих в делех. Вем бо болезнь их, и снидох еже изъяти их от руки египтян, и извести их от земли оныя, и ввести их в землю благу и многу, в землю точащу мед и млеко.
Притчей чтение. [Глава 8.]
Господь созда мя начало путей Своих, в дела Своя: Прежде век основа мя в начале, прежде неже землю сотворити, и прежде неже бездны соделати, прежде неже произыти источником водным: Прежде неже горам водрузитися, прежде же всех холмов раждает мя. Господь сотвори страны и пустыни, и концы населены под небесем. Егда готовяше небо, с Ним бех: и егда отлучаше Себе престол на ветрех. Егда крепки творяше вышния облаки, и яко тверды полагаше источники поднебесныя: Внегда полагати морю предел его, и воды не мимоидут уст его, и крепки творяше основания земли, бех к Нему подобна. Аз бех, о нейже радовашеся, по вся же дни веселяхся пред лицем Его, на всяко время.
Таже ектениа малая, и возглас Трисвятаго: Яко Свят еси, Боже наш: и Трисвятое.
Прокимен, глас 4: Благовестите день от дне спасение Бога нашего. Стих: Воспойте Господеви песнь нову, воспойте Господеви вся земля.
Апостол ко Евреем, зачало 306. [Евр. 2, 11 – 18.]
Братие, святяй и освящаемии, от Eдинаго вси: eяже ради вины не стыдится братию нарицати их, глаголя: |
Братья, освящающий и освящаемые, все — от Единого; поэтому Он не стыдится называть их братиями, говоря: |
Возвещу имя Твое братии Моей, посреде церкве воспою Тя. |
Возвещу имя Твое братиям Моим, посреди церкви воспою Тебя. |
И паки: Аз буду надеяся Нань. И паки: се, Аз и дети, яже Ми дал eсть Бог. |
И еще: Я буду уповать на Него. И еще: вот Я и дети, которых дал Мне Бог. |
Понеже убо дети приобщишася плоти и крови, и Той приискренне приобщися техже, да смертию упразднит имущаго державу смерти, сиречь диавола, |
А как дети причастны плоти и крови, то и Он также воспринял оные, дабы смертью лишить силы имеющего державу смерти, то есть диавола, |
И избавит сих, eлицы страхом смерти чрез все житие повинни беша работе. |
И избавить тех, которые от страха смерти через всю жизнь были подвержены рабству. |
Не от ангел бо когда (воистинну) приемлет, но от семене Авраамова приемлет: |
Ибо не ангелов восприемлет Он, но восприемлет семя Авраамово. |
Отнюдуже должен бе по всему подобитися братии, да милостив будет и верен первосвященник в тех, яже к Богу, во eже очистити грехи людския. |
Посему Он должен был во всем уподобиться братиям, чтобы быть милостивым и верным первосвященником пред Богом, для умилостивления за грехи народа. |
В немже бо пострада, сам искушен быв, может и искушаeмым помощи. |
Ибо, как Сам Он претерпел, быв искушен, то может и искушаемым помочь. |
Аллилуиа, глас 1: Снидет яко дождь на руно, и яко капля каплющая на землю. Стих: Будет имя Его благословено во веки, прежде солнца пребывает имя Его.
Евангелие Луки, зачало 3. [Лк. 1, 24 – 38.]
Во днех онех зачат Eлисавет жена Захариина, и таяшеся месяц пять, глаголющи: |
В те дни зачала Елисавета, жена Захарии, и таилась пять месяцев и говорила: |
Яко тако мне сотвори Господь во дни, в няже призре отъяти поношение мое в человецех. |
Так сотворил мне Господь во дни сии, в которые призрел на меня, чтобы снять с меня поношение между людьми. |
В месяц же шестый послан бысть ангел Гавриил от Бога во град Галилейский, eмуже имя Назарет, |
В шестой же месяц послан был ангел Гавриил от Бога в город Галилейский, называемый Назарет, |
К Деве обрученней мужеви, eмуже имя Иосиф, от дому Давидова: и имя Деве Мариам. |
К Деве, обрученной мужу, именем Иосифу, из дома Давидова; имя же Деве: Мария. |
И вшед к Ней ангел рече: радуйся, Благодатная: Господь с Тобою: благословена Ты в женах. |
Ангел, войдя к Ней, сказал: радуйся, Благодатная! Господь с Тобою; благословенна Ты между женами. |
Oна же видевши смутися о словеси eго и помышляше, каково будет целование сие. |
Она же, увидев его, смутилась от слов его и размышляла, что бы это было за приветствие. |
И рече ангел Eй: не бойся, Мариам: обрела бо eси благодать у Бога. |
И сказал Ей ангел: не бойся, Мария, ибо Ты обрела благодать у Бога; |
И се зачнеши во чреве, и родиши Сына, и наречеши имя Eму Иисус. |
И вот, зачнешь во чреве, и родишь Сына, и наречешь Ему имя: Иисус. |
Сей будет велий, и Сын Вышняго наречется: и даст Eму Господь Бог престол Давида oтца Eго: |
Он будет велик и наречется Сыном Всевышнего, и даст Ему Господь Бог престол Давида, отца Его; |
И воцарится в дому Иаковли во веки, и Царствию Eго не будет конца. |
И будет царствовать над домом Иакова во веки, и Царству Его не будет конца. |
Рече же Мариам ко ангелу: како будет сие, идеже мужа не знаю? |
Мария же сказала ангелу: как будет это, когда Я мужа не знаю? |
И отвещав ангел рече Eй: Дух Святый найдет на Тя, и сила Вышняго осенит Тя, темже и раждаемое Свято наречется Сын Божий. |
Ангел сказал Ей в ответ: Дух Святый найдет на Тебя, и сила Всевышнего осенит Тебя; посему и рождаемое Святое наречется Сыном Божиим. |
И се Eлисавет южика Твоя, и та зачат сына в старости своей: и сей месяц шестый eсть eй нарицаемей неплоды, |
Вот и Елисавета, родственница Твоя, называемая неплодною, и она зачала сына в старости своей, и ей уже шестой месяц, |
Яко не изнеможет у Бога всяк глагол. |
Ибо у Бога не останется бессильным никакое слово. |
Рече же Мариам: се Раба Господня: буди Мне по глаголу твоему. И отыде от Нея ангел. |
Тогда Мария сказала: се, Раба Господня; да будет Мне по слову твоему. И отошел от Нее ангел. |
И прочая Божественныя Литургии Златоустаго.
Вместо Достойно, поем ирмос: Яко одушевленному:
Причастен: Избра Господь Сиона, и изволи его в жилище Себе.
|