На Утрени
На Бог Господь, тропарь воскресен дважды, глас 6:
Ангельския силы на гробе Твоем, и стрегущии омертвеша: и стояше Мариа во гробе, ищущи пречистаго тела Твоего. Пленил еси ад, не искусився от него: сретил еси Деву даруяй живот. Воскресый из мертвых, Господи слава Тебе.
Слава, отцев, глас 2:
Велия веры исправления, во источнице пламене яко на воде упокоения, святии трие отроцы радовахуся: и пророк Даниил львом пастырь яко овцам являшеся. Тех молитвами, Христе Боже, спаси души наша.
И ныне, предпразднства, глас 4:
Написовашеся иногда со старцем Иосифом, яко от семене Давидова, в Вифлееме Мариам, чревоносящи безсеменное Рождение. Наста же время рождества, и место ни единоже бе обиталищу, но, якоже красная палата, вертеп Царице показашеся. Христос раждается прежде падший воскресити образ.
По 1-й кафисме седален отцев, глас 4.
Подобен: Удивися:
Во отцех Боже, предвозгласил еси таинственно, хотящее быти на земли Богоявление таинственне, превечнаго Сына Твоего от Девы, во Аврааме, Исааке и Иакове, Иуде и прочих, Иессеи и Давиде, и пророцех всех, Духом предвозвещая в Вифлееме Христа явльшася, сущия в мире вся взывающа.
Слава, и ныне тойже.
И чтение во Евангелии толковом от Матфеа: Книга родства Иисуса Христа:
По 2-й кафисме седален, глас 8.
Подобен, Премудрости:
Праздник празднуим вернии отцев божественных радостно, Адама, Авеля чтуще, Сифа, Еноса блажаще, Еноха, Ноа, Сима же и Иафета воспоим, Авраама прежде закона верою просиявша, и божественнаго Исаака, Иакова, и Иуду, Левию, и целомудреннаго Иосифа восхвалим, и верно возопиим: богоноснии праотцы, молите Христа Бога, грехов оставление даровати празднующим любовию святую память вашу.
Слава, и ныне, тойже.
Чтение. По Непорочнах тропари их. И ектениа.
Таже седален отцев, глас 8.
Подобен: Премудрости:
Авраама, Исаака же и Иакова восхвалим вси песненно, Давида кроткаго, Иисуса, и дванадесять патриархи, вкупе с треми юношами угасившими огненный пламень силою духовною: радуйтеся, вопиюще к ним, прелесть доблественне обличивше царя безумнаго: и Христу молитеся, согрешений оставление даровати празднующим любовию святую память вашу.
Слава, и ныне, глас и подобен тойже.
Из недр Отеческих низшел еси, и несказанным истощанием юже по нам нищету восприял еси, паче естества Человеколюбче: в вертеп вселитися благоволил еси Господи, и яко Младенец сосцы питаешися, Зиждитель и Господь. Темже звездою наставляеми волсви, дары Тебе приносят яко Владыце твари: пастырие и ангели дивляхуся зовуще: слава в вышних Богу, на землю грядущему родитися яко Человеку.
И чтение.
Таже степенна, глас 6.
Антифон 1, ихже повторяюще поем.
На небо очи мои возвожу, к Тебе Слове: ущедри мя, да живу Тебе.
Помилуй нас уничиженных, устрояя благопотребныя Твоя сосуды Слове.
Слава: Святому Духу, всякая всеспасительная вина, аще коему Сей по достоянию дхнет, скоро вземлет от земных: восперяет, возращает, устрояет горе.
И ныне, тойже.
Антифон 2:
Аще не Господь бы был в нас, никтоже от нас противу возмогл бы вражиим бранем одолети: побеждающии бо от зде возносятся.
Зубы их да не ята будет душа моя яко птенец, Слове: увы мне, како имам от врага избыти грехолюбив сый!
Слава: Святым Духом обожение всем, благоволение, разум, мир и благословение: равнодетелен бо есть Отцу и Слову.
И ныне, тойже.
Антифон 3:
Надеющиися на Господа врагом страшни, и всем дивни: горе бо зрят.
В беззакония рук своих, праведных жребий, помощника Тя имея Спасе, не простирает.
Слава: Святаго Духа держава на всех: Емуже вышняя воинства покланяются, со всяким дыханием дольным.
И ныне, тойже:
Прокимен глас 6: Господи, воздвигни силу Твою, и прииди во еже спасти нас. Стих: Пасый Израиля вонми, наставляяй яко овча Иосифа.
Евангелие воскресно 9, от Иоанна, зачало 65. [Ин. 20, 19–31.]
Сущу позде в день той, во едину от суббот и дверем затворенным, идеже бяху ученицы Его собрани страха ради иудейска, прииде Иисус, и ста посреде, и глагола им: мир вам.
В тот первый день недели вечером, когда двери дома, где собирались ученики Его, были заперты из опасения от иудеев, пришел Иисус, и стал посреди, и говорит им: мир вам!
И сие рек, показа им руце и нозе и ребра Своя. Возрадовашася же ученицы видевше Господа.
Сказав это, Он показал им руки и ноги и ребра Свои. Ученики обрадовались, увидев Господа.
Рече же им Иисус паки: мир вам. Якоже посла Мя Отец, и Аз посылаю вы.
Иисус же сказал им вторично: мир вам! как послал Меня Отец, так и Я посылаю вас.
И сие рек, дуну, и глагола им: приимите Дух Свят.
Сказав это, дунул, и говорит им: примите Духа Святаго.
Имже отпустите грехи, отпустятся им: и имже держите, держатся.
Кому простите грехи, тому простятся; на ком оставите, на том останутся.
Фома же, един от обоюнадесяте, глаголемый Близнец, не бе ту с ними, егда прииде Иисус.
Фома же, один из двенадцати, называемый Близнец, не был тут с ними, когда приходил Иисус.
Глаголаху же ему друзии ученицы: видехом Господа. Он же рече им: аще не вижу на руку Его язвы гвоздинныя, и вложу перста моего в язвы гвоздинныя, и вложу руку мою в ребра Его, не иму веры.
Другие ученики сказали ему: мы видели Господа. Но он сказал им: если не увижу на руках Его ран от гвоздей, и не вложу перста моего в раны от гвоздей, и не вложу руки моей в ребра Его, не поверю.
И по днех осмих паки бяху внутрь ученицы Его, и Фома с ними. Прииде Иисус дверем затворенным, и ста посреде их, и рече: мир вам.
После восьми дней опять были в доме ученики Его, и Фома с ними. Пришел Иисус, когда двери были заперты, стал посреди них и сказал: мир вам!
Потом глагола Фоме: принеси перст твой семо, и виждь руце Мои, и принеси руку Твою, и вложи в ребра Моя, и не буди неверен, но верен.
Потом говорит Фоме: подай перст твой сюда и посмотри руки Мои; подай руку твою и вложи в ребра Мои; и не будь неверующим, но верующим.
И отвеща Фома, и рече Ему: Господь мой, и Бог мой.
Фома сказал Ему в ответ: Господь мой и Бог мой!
Глагола ему Иисус: яко видев Мя, верова: блажени не видевшии, и веровавше.
Иисус говорит ему: ты поверил, потому что увидел Меня; блаженны невидевшие и уверовавшие.
Многа же и ина знамения сотвори Иисус пред ученики Своими, яже не суть писана в книгах сих.
Много сотворил Иисус пред учениками Своими и других чудес, о которых не писано в книге сей.
Сия же писана быша, да веруете, яко Иисус есть Христос Сын Божий: и да верующе, живота имате во имя Его.
Сие же написано, дабы вы уверовали, что Иисус есть Христос, Сын Божий, и, веруя, имели жизнь во имя Его.
Воскресение Христово: псалом 50. Стихира воскресна.
Канон отцев, глас 6, на 8. Ирмос: Волною морскою: по дважды. тропари на 6. [В сем бо каноне по 2 стиха воскресна: сего ради канон воскресен не поется.] И другий канон предпразднства на 6, глас 1.
Канон воскресен и отцев, глас 6.
Песнь 1.
Ирмос: Волною морскою, скрывшаго древле гонителя мучителя, под землею скрыша спасенных отроцы: но мы яко отроковицы Господеви поим: славно бо прославися.
Страхом Тебе смертная отверзаются врата, и сокрушаются вереи вечныя: честным бо Твоим схождением восташа древнии мертвецы, веселием поюще, Христе, Воскресение Твое.
Судищу Пилатову предстоит хотяй, беззаконному суду яко осужденик судия, и от руки неправедныя в лице ударяется Бог, Егоже трепещут земная и небесная.
Отцев:
Днесь собор божественных отец Христово Рождество предпразднствует светло, и прописует сие преславная благодать: Авраам бо образ закона, и отроцы суть.
Древле приемлет Божество Едино Триипостасное священный Авраам, ныне же сопрестольное Слово Отчее Божественным Духом к детем приходит, славно восхваляемое.
Числом и верою Божественныя Троицы безбожие низвергше, в пещи дети образы чувственными, сокровенныя Божия тайны миру проявиша.
Авраам избавися от руки неправедныя, пламене же пещнаго божественнии отроцы иногда, и Даниил пророк от зверей и рова спасеся: темже ныне Рождество христово предпразднуем.
Богородичен: Обрадованная безневестная Мати, Дево нетленная, блажим Тя: ибо от рода Авраамля, и племене Давидова процвела еси: Христа же родила еси, пророки проповеданнаго прежде.
Канон предпразднства, глас 1.
Ирмос: Христос раждается:
Христа плотию младенствовавшаго, Христа волею обнищавшаго, Христа видима бывша грядет Дева в Вифлееме ныне родити: небо же и земля да радуются.
Горы и холми взыграйте, пророцы богогласнии ликуйте, людие и языцы восплещите: всех спасение и просвещение близ наста, во граде Вифлеемсте раждаемое.
Богородичен: Нищ Богатый бывает, обогащая иже злобою обнищавшия: Человек Бог познавается от Девы неискусобрачныя, кроме преложения. Вси хвалами воспоем Его, яко прославися.
Катавасиа, Христос раждается: оба лика вкупе.
Песнь 3.
Ирмос: Тебе на водах повесившаго всю землю неодержимо, тварь видевши на лобнем висима, ужасом многим содрогашеся: несть свят разве Тебе, Господи, взывающи.
Во гробе тридневствовавый, воскресил еси животворным востанием умершия от века, и осуждения разрешшеся, весело радовахуся: се избавление пришел еси, Господи, взывающе.
Слава Твоему востанию, Спасе наш, яко нас от ада, тли и смерти избавил еси, яко всесилен, и воспевающе глаголем: несть свят разве Тебе, Господи Человеколюбче.
Отцем:
Юже по образу славу, и по подобию Божию верно соблюдающе, златаго образа пламень огнем духовным страдальчески угасиша отроцы, поюще: единаго Господа знаем.
Мудростию обложени и Духа силою отроцы, мудрецы Вавилонския пленении посрамиша, и дерзостне взываху: несть свят разве Тебе, Господи, Человеколюбче.
Радуется и сликовствует с детьми и пророки закон, и предыграет Господню Божественному пришествию днесь, и Авраам радуется, яко от семене его виде Господа воплощаема.
Богородичен: Зачатие без страсти, приятие паче слова пройде, Рождества Твоего Богородице: пророки бо проповеданное паче естества таинство, нам явися Слово Божие, Сый Бог.
Ин.
Ирмос: Прежде век от Отца рожденному:
Иже прежде век из Отца рождься паче мысли, из Девы напоследок воплотися якоже весть Сам, хотя человечество обновити, истлевшее лукаваго змия советом.
Иже в вышних соседяй Отцу и Духу, смирившееся естество человеческое видев, Сын Божий безначальный начало приемлет, и хощет плотию родитися яко Человек.
Богородичен: Святейши ангел, и всея твари, совета великаго ныне Ангела без семене раждает плотию, на воззвание всем поющим непрестанно Ему: Свят еси, Господи.
Ипакои отцев, глас 8:
Ангел отроков ороси пещь, ныне же жен плач разреши, глаголя: что приносите мира? Кого ищете во гробе? Воста Христос и Бог: есть бо жизнь и спасение рода человеческаго. [Единожды.]
И чтение в Богослове.
Песнь 4.
Ирмос: На Кресте Твое Божественное истощание провидя Аввакум, ужасся вопияше: Ты сильных пресекл еси державу Блаже, приобщаяся сущим во аде, яко всесилен.
Во ад Божественное низшествие Твое, Христе Боже, мертвым жизнь явися: Ты бо врага связал еси державу доле Благий, и небесную стезю человеком отверзл еси.
Не истле во гробе пречистое тело Избавителя лежащо: но яко силен сокруши адовы вереи, и воскресе в славе, Христе, тридневно.
Отцев:
Отцев начаток, Авраама, Исаака и Иакова почтим, яко из тех семене возсия Христос, воплощься из Девы яко всесилен.
Прописуяй будущая сошествию Христову Даниил, звери яко овцы показа всем яве: провиде бо будущее, яко пророк Божий.
Греховным не привлечени ядом, от пламене избавистеся дети. Злата бо чистейше суще мудрии, в пещи прелести не слияшася.
Богородичен: Велегласно проповедуется ожидание языков, и спасение мира, паче естества Рождество Твое, Пречистая честная, Егоже поет отеческая память.
Ин.
Ирмос: Жезл из корене Иессеова:
Жезл из корене Иессеова Дево прозябла еси, цвет процветшая неувядаемый всех Содетеля землю цветами всю яко Бога украшающаго, вопиющую Ему: слава силе Твоей, Господи.
Снедию мя окрадена лукавою, и разумом поползшася, и уподобльшася безсловесным, Слове Божий, пришел еси назидая, Младенец быв, и во яслех безсловесных возлег: слава силе Твоей, Господи.
Богородичен: Из горы приосененныя, Иисусе, Девы Тя воплощеннаго Аввакум провиде, горы злыя и холмы сокрушающаго, и исчезновению предающа возношения лукаваго, и демонская возвышения.
Песнь 5.
Ирмос: Богоявления Твоего, Христе, к нам милостивно бывшаго, Исаиа свет видев невечерний, из нощи утреневав взываше: воскреснут мертвии, и востанут сущии во гробех, и вси земнороднии возрадуются.
Блистаяйся радость воображая явственне ангел, во гробе светлоносец показуется, женам проповедая востание: и оставльше плач радовахуся, Христу воскресшу, от Негоже и непрестанну радость прияша.
За милосердие Благий, Иже по нам прием зрак, волею на Кресте пригвоздился еси мене ради, первее отвергша святую Твою заповедь снеди ради в раи, и умираеши человеколепно, живот подая мне.
Отцев.
Отцев начаток, яко началовожда закона и благодати, от рода Авраамля днесь Даниила божественнаго почтим: яко пророк бо Божий предвозвести Христа от Девы, и Сего предусретает Божественное рождение.
Прописавше ясно к нам Господне пришествие, ангеловым сошествием угасиша Авраамстии отроцы пещь: и тучеросен огнь соделавше, в сем верою образа златаго славу изнуриша.
Загради уста зверей Даниил в рове Духом: огненную же крепость угасиша Авраамстии отроцы благодатию: и спасшеся сии от тли, предвозвещают Христа из Девы, моляще яко Избавителя спасения нашего.
Богородичен: Божественным Духом являя от нас безстрастно Твое приятие, Исаиа вопияше, Господи, бодрствуя законом благодати: от рода убо Авраамля, от племене же Иудова по плоти Дева без семене грядет раждающи.
Ин.
Ирмос: Бог сый мира:
Естеством Владыка, в рабех совершенне, Сын Божий всесовершенный, благоволив за милосердие зватися и Сын Человеческий, всещедрый. Темже в вертепе волею обнищав, грядеши родитися, преблаже.
Невместимый естеством, Христе Царю, како малый Тя приимет вертеп? Како ясли возмогут Тя вместити, нас ради от Матере неискусомужныя плотию приходяща во Своя: яко да устраншияся спасеши, Господи?
Богородичен: Агница Пастыря прииде родити, готовися, святый вертепе: пастырие, спешите, Пастыря и Агнца рождшагося видети: волсви с дары уготовитеся, Сему яко Царю поклонитися плотию.
Песнь 6.
Ирмос: Житейское море, воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.
Смерти умерщвление и ада, Блаже, соделал еси разрешение, тридневным погребением Твоим: жизнь же источил еси, Боголепно воскрес, сущим в мире, Иисусе благий. [Дважды.]
Отцев:
Нрав страннолюбив, вера же высока Авраама суща праотца: темже Божественное таинство образне прием радовашеся, пред Христом же текий ныне веселится.
Тварь повину ныне вера отроком, даром Зиждителя: огнь бо всеядец и безстудный, устыдеся чтущих огня делателя Иисуса Христа.
Мира свирепство пришествием Христовым сочислятися изъяви, к миру глубокому боголепно, заградив уста львов Даниил пророк в рове иногда.
Богородичен: Из ложесн родила еси девственных Христа, Марие Мати безмужная: Егоже пророцы видевше духовне, Того предликовствуют ныне отцы рождественная.
Ин.
Ирмос: Из утробы Иону:
Новое небо сущи, Владычице, из утробы Твоея яко из облака Христа, славы Солнца, возсияти грядеши в вертепе плотию: яко хотяща сияньми Своими, светло вся земная исполнения озарити за милосердие безмерное.
Видел еси нашу болезнь и озлобление, щедрый Христе, и не презрил еси нас, но истощил еси Тебе Самаго, не отступив Родителя, и вселился еси во утробу неискусобрачную, яже неболезненно родити Тя плотию в вертепе предгрядет.
Богородичен: Горы и холми, и поля и дебри, людие и колена, языцы и всякое дыхание воскликните, веселия божественнаго исполняеми: прииде и приспе всех избавление Слово Божие безлетное, под летом за милосердие бывшее.
Кондак отцев, глас 1.
Подобен: Лик ангельский:
Веселися, Вифлееме, Евфрафо готовися: се бо Агница Пастыря великаго во утробе носящи, еже родити тщится. Егоже зрящи богоноснии отцы веселятся, с пастырьми поюще Деву доящую.
Икос: Твоего Рождества, Дево, светлость зряще сияющую, Авраам боголюбивый, Исаак приснопамятный, Иаков, и весь богособранный лик святых радуется: и тварь приведоша к Твоему сретению радостными речении. Радости бо ходатаица всем явилася еси во утробе заченшая, иногда в Вавилоне виденнаго, и отроки в пещь неправедне вверженныя неопальны соблюдшаго, и Тя показавшаго паче всякаго разума. Тем и воспевают зримаго в руках Юницы, поюще Деву доящую.
И чтем Пролог.
Песнь 7.
Ирмос: Неизреченное чудо! в пещи избавивый преподобныя отроки из пламене, во гробе мертв бездыханен полагается, во спасение нас поющих: Избавителю Боже, благословен еси.
О страннаго чудесе! в вышних седяй на престоле Господь, Тойже приятием плоти смерть претерпе: но воскресе Божества крепостию, совоскресив мертвыя сущия от века.
Ты смертную крепость сотрясе, и воскресе, востание дая Тебе воистинну Господа славящим, и православною верою Тебе вопиющим: Избавителю Боже, благословен еси.
Отцев:
Христа родив по плоти, верою, родоначальниче отче Аврааме, явился еси языков Духом отец яве, во спасение нас поющих: Избавителю Боже, благословен еси.
Бездушнаго шума вотще восклицающаго одушевленных посрами песнь: пещь бо огнем горящую телесы попирающе отроцы невредно, Избавителю поют: Боже, благословен еси.
Видением воззрев духовным, пророк древле Даниил, Христово яви второе пришествие, и яже в нем страшная предвозвещает, вопия: Избавителю Боже, благословен еси.
Богородичен: Странное чудо во пророцех повествуемое, и отцем древле явленно, Дева Чистая родити хотящи прииде, на спасение нас песнопоющих: Избавителю Боже, благословен еси.
Ин.
Ирмос: Отроцы благочестию:
Лоза Божественная нетленный грозд узреливши, ближащися идет родити, веселия вино точащаго, и напаяющаго нас Ему вопиющих: отцев наших Боже, благословен еси.
Божественная мироположница, благовонное миро внутрь носящи, в вертепе Вифлееми истощити сие грядет, благовония таинственнаго исполняющее поющия: отцев Боже, благословен еси.
Богородичен: Клеща юже Исаиа пророк древле виде, Божественный угль Христа во чреве приходит имущи, всяку вещь греховную попаляющий, верных же души просвещающий.
Песнь 8.
Ирмос: Ужаснися бояйся небо, и да подвижатся основания земли: се бо в мертвецех вменяется, в вышних Живый, и во гроб мал странноприемлется. Егоже отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.
О неизреченнаго Твоего, Христе, снизхождения, нас ради смиренных! Се бо смерти вкусив Бог безсмертен сый, во гробе яко Человек положился еси: но воскресл еси, Слове, совоскресив дольняя, Тебе превозносящия во вся веки.
Ужасеся всяк слух, како Вышний волею прииде на землю, адову крепость разорити Крестом и погребением, и вся совозстави взывати: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.
Отцев:
Твое заколение предызобразуя Авраам, Христе, егоже роди сына, на горе повинуяся Тебе, Владыко, якоже овча взыде пожрети хотяй верою: но возвратися радуяся с ним, и славя и превознося Тя Избавителя мира.
Пламенем неутружденным, Христе, облечену Ти яко ризою Божественною, огнь святых отрок Твоих угаси зело, и роса Твоим низхождением поющим шумяше: священницы пойте, и превозносите Его во веки.
Дается львом в снедь, судом неправедным, пророк Даниил, но имяше повелением воздержания, спостники благочестно звери, во глубине ровища: того молитвами, Авраама же и отроков, спаси в мире, Христе, поющия Тя.
Богородичен: Егоже провозвестиша верно пророчестии гласи, Иисуса Еммануила, в человечесте образе грядуща: Божия и Отча, Сына же и собезначальное Слово, от Духа Святаго Дева Мариа раждает неискусомужно, в Вифлееме граде.
Ин.
Ирмос: Чуда преестественнаго:
Слава в вышних Богу, со ангелы возопиим в веселии, Спас раждается, Владыка приходит, Егоже звезда показует, волсви тщатся Его в яслех видети: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.
С рабы написался еси вольно, Владыко, кесареву повинуяся закону: яко да человечество от работы лукаваго, Боже, свободиши, многомилостиве. Темже радующеся воспеваем: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.
Богородичен: Младенца нова ношу Тя, безначальне Слове, искуса же мужеска отнюд не познах, Дева глаголаше недоумевающися, кого на земли возыменую Твоего отца? не вем. Темже со всеми воспеваю Ти: да благословит тварь вся Господа, и превозносит во вся веки.
По 9-й песни поем Честнейшую:
Песнь 9.
Ирмос: Не рыдай Мене Мати, зрящи во гробе, Егоже во чреве без семене зачала еси Сына: востану бо и прославлюся, и вознесу со славою непрестанно яко Бог, верою и любовию Тя величающия.
Что рыдаеши, тваре, на Кресте видящи и во гробе жизни Дателя, яко землена? Востанет бо обновляяй тя светло, тридневным Воскресением ад низложив, и мертвыя совоздвиг восхваляющия Его.
Аще и во гроб снизшел еси яко мертв, Жизнодавче, но адову крепость разорил еси, Христе, совоздвигнув мертвыя, яже прежде пожре: и воскресение подал еси яко Бог, верою и любовию Тя величающим.
Отцев:
Сущих прежде закона отцев праздник совершающе, от них Боголепно почтим Христа: Авраам бо купно и Исаак, и Иаков, пророков и закона явишася основание, и благодати верою Духа проповедницы.
Огнем показавый Моисею в купине, паче ума Боговидне таинство Бог, во огнь к детем снизшед Тойже, огнем естественным Божества Его пещный пламень росу показа.
Со Авраамом сошедшеся пресвятии дети, и Даниил дивный пророк Божий, Исаак и Иаков, с Моисеем и Аарон, Христова прежде рождества ликовствуют верно, молящеся непрестанно, во еже спастися нам.
Богородичен: Срадуется вся тварь Твоему Рождеству, Дево, Едема бо Вифлеем отверзе нам. И се древа жизни вси наслаждающеся верно, вопием прилежно: молитвы наша, Владычице, исполни.
Ин.
Ирмос: Таинство странное:
Таинства странная, страшная и преславная, славы Господь прииде на землю и в вертеп обнищав вниде плотию, Адама воззвати ища, и Еву болезней избавити.
Пеленами Твоими решиши пленицы грехопадений, многою же нищетою вся обогащаеши, Щедре: безсловесныя злобы, положся в ясли безсловесных, человеки изменяеши, Божий Слове пребезначальне.
Богородичен: Проповеди пророческия конец прияша: Егоже бо прорекоша приити в скончание лет, прииде и явися из Чистыя Девы воплощаемь. Того мыслию чистою приимем.
Светилен отцев:
Подобен: Духом прииде:
От семене вводится Авраамля, и божественнаго Давида богоотца пребезначальное Слово: Иже отроки равночисленныя первее Троице, чудно ангела сшествием из пламене спасый, и рыдание в радость преложивый жен.
Слава, другий светилен.
Подобен: Учеником:
Патриархов избраннии, и прежде закона отцы верою предвозсияша, Авраам, Исаак же и Иаков, яко светильницы: вси бо пророцы и праведницы возсияша от них яко свещи световидныя, и тварь всю лучами просветиша честнаго пророчества и прилежно молятся к Богу о мире.
И ныне, предпразднства.
Подобен: Учеником:
Веселися Вифлееме, и ты Евфрафо готовися: Богородица бо приходит в вертепе и яслех родити Бога неизреченно. О страшнаго таинства! Егоже ныне Божественное Рождество Авраам, Исаак же и Иаков, патриарси вси и пророцы светло предпразднуют, и человецы со ангелы.
На хвалитех стихиры отцев 3, глас 5.
Подобен: Радуйся постников:
Стих: Сотворити в них суд написан: слава сия будет всем преподобным Его.
Возвыси твой глас истинно, Сионе Божественный граде, и проповеждь отцев божественную память, со Авраамом Исаака и Иакова почитающи приснославнаго: се со Иудою и Левием величаем Моисеа великаго, и Аарона чуднаго, и почитаем с Давидом Иисуса, и Самуила вси, предпразднеству Христову Божественную похвалу, песньми божественными плещуще, яже от Него благодать улучити просим, и миру даровати велию милость.
Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.
Гряди на огненную иногда возседый Илие божественную колесницу: и богомудре Елиссее, со Езекиею во едино, Осие купно срадуйтеся: честная же двоенадесятице пророков богодохновенная, Рождеству Христову сликовствуйте. и в песнех вси праведнии воспойте отроцы всеблаженнии, росою Духа угасившии пламень пещный, о нас молите Христа, низпослати душам нашим велию милость.
Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.
Явися яже от века на земли проповедаемая пророки в вещаниих, Дева Богородица: Юже патриарси мудрии, и праведных собор возвещают. с нимиже сликовствует и жен благолепие: Сарра, Ревекка, Рахиль и Анна же, и славная Мариам Моисеева купно. С ними срадуются и мира концы, вся тварь почитает, яко Зиждитель всех и Бог приходит плотию родитися, и даровати нам велию милость.
И предпразднства 3, глас 4.
Подобен: Званный свыше:
Стих: Хвалите Его во гласе трубнем: хвалите Его во псалтири и гуслех.
Исаии глас исполняется: се бо Дева Необъятнаго, описуемаго плотию во утробе носит, и преславно родити приходит. Богоприятный вертепе украсися, Вифлееме уготовися: Царь бо тя изволи во обителище. Приимите ясли повиваема Младенца Христа, хотяща решити пленицы согрешений человеков, благостию.
Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.
Написався с рабы Владыка, прегрешений рукописание раздрати хотя, и написати вся в книзе живущих, умерщвленныя украдением змиа: Дева же носит Тя вся носящаго, плотию мертвенною обложена, и вселитися в малый вертеп благоволившаго. Егоже рождшася чини горнии ангельстии восхвалиша, с божественными пастыри, дивящеся державе Твоей.
Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.
Светлый же и одушевленный облак, дождь носящи небесный, сей на землю ныне предгрядет пролияти, яко да напоит земли лице. Весна благодати, мысленная ластовица, внутрь во утробе держащи, неизглаголанным словом раждает, зиму безбожную разоряющи: палата чистая и нескверная, Царя в вертеп привношает воплощаемаго.
Слава, отцев, глас 8:
Законных учений сословие, во плоти являет Христово Божественное Рождество, прежде закона благодать благовествующия, яко паче закона в вере сущия. Темже тления изменению сущу ходатайственно, во аде держимых душам предпроповедяху Воскресния ради, Господи, слава Тебе.
И ныне, Преблагословенна еси, Богородице Дево:
Славословие великое.
Тропарь воскресен и прочее. И отпуст: и обычное исхождение.
Слава, и ныне, стихира евангельская, глас 5:
Яко в последняя лета, сущу позде от суббот предстал еси другом Христе, и чудесем чудо извествуеши, заключенным входом дверным, еже из мертвых Твое Воскресение: но исполнил еси радости ученики, и Духа Святаго преподал еси им, и власть подал еси оставления грехов и Фомы не оставил еси в неверствия погружатися бури. Темже подаждь и нам разум истинный, и оставление прегрешений Благоутробне Господи.
И час 1, в притворе.
На часех, тропарь воскресен. Слава, отцев: И ныне, Богородичен часов. По Трисвятом кондак отцев, и предпразднства, глаголем пременяюще.