|
|
Неделя третья святых постов, поклонение празднуем честнаго и животворящаго Креста
На Утрени
по шестопсалмии, Бог Господь, во глас Осмогласника, и глаголем тропарь воскресный, дважды. Глас 6.
Ангельския силы на гробе Твоем, и стрегущии омертвеша: и стояше Мариа во гробе, ищущи пречистаго тела Твоего. Пленил еси ад, не искусився от него: сретил еси Деву даруяй живот. Воскресый из мертвых, Господи слава Тебе.
Слава, крестный, глас 1:
Спаси Господи люди Твоя, и благослови достояние Твое, победы православным христианом на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Гавриилу вещавшу Тебе, Дево, радуйся, со страхом воплощашеся всех Владыка, в Тебе святем кивоте, якоже рече праведный Давид: явилася еси ширшая небес, поносивши Зиждителя Твоего. Слава всельшемуся в Тя: слава прошедшему из Тебе: слава свободившему нас Рождеством Твоим.
И обычное стихословие.
По 1-м стихословии, седальны воскресны, глас 6:
Гробу отверсту, аду плачущуся, Мариа вопияше ко скрывшимся апостолом: изыдите винограда делателие, проповедите Воскресения слово: воскресе Господь, подая мирови велию милость.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
Господи, предстояше гробу Твоему Мариа Магдалина, и плакаше вопиющи, вертоградаря Тя мнящи, глаголаше: где сокрыл еси вечный Живот? Где положил еси, Иже на престоле херувимстем {херувимстем Седящаго}? Стрегущии бо Сего, от страха омертвеша. Или Господа моего дадите ми, или со мною возопийте: Иже в мертвых быв, и мертвыя воскресив, слава Тебе.
Слава, и ныне, Богородичен: Преднаписует Гедеон зачатие, и сказует Давид Рождество Твое Богородице: сниде бо яко дождь на руно, Слово во чрево Твое, и прозябла еси без семене, земле святая, мирови спасение, Христа Бога нашего, Благодатная.
По 2-м стихословии седальны воскресны, глас 6:
Живот во гробе возлежаше, и печать на камени надлежаше: яко Царя спяща воини стрежаху Христа, и враги Своя невидимо поразивый, воскресе Господь.
Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
Преднаписует Иона гроб Твой, и сказует Симеон востание Божественное, безсмертне Господи: сошел бо еси яко мертв во гроб, разрушивый адова врата. Воскресл же еси кроме тления яко Владыка, во спасение мира, Христе Боже наш, просветивый сущия во тьме.
Слава, и ныне, Богородичен: Богородице Дево, моли Сына Твоего, волею пригвожденнаго на Кресте, и воскресшаго из мертвых Христа Бога нашего, спастися душам нашим.
По полиелеи, [аще где храм честнаго Креста] седален Креста, глас 8.
Подобен: Повеленное тайно:
В раи убо прежде древом обнажи о вкушении враг, нанося умерщвление: Креста же древо, живота одеяние человеком нося, наведе на земли, и мир весь исполнися всякия радости. Егоже видяще покланяема, Богу в вере людие согласно воззовем: исполнь храм славы Его. [Дважды.]
Ипакои, глас 6:
Вольною и животворящею Твоею смертию Христе, врата адова сокрушив яко Бог, отверзл еси нам древний рай, и воскрес из мертвых, избавил еси от тления живот наш.
Таже степенна, глас 6.
Антифон 1, ихже повторяюще поем.
На небо очи мои возвожу, к Тебе Слове: ущедри мя, да живу Тебе.
Помилуй нас уничиженных, устрояя благопотребныя Твоя сосуды Слове.
Слава: Святому Духу, всякая всеспасительная вина, аще коему Сей по достоянию дхнет, скоро вземлет от земных: восперяет, возращает, устрояет горе.
И ныне, тойже.
Антифон 2:
Аще не Господь бы был в нас, никтоже от нас противу возмогл бы вражиим бранем одолети: побеждающии бо от зде возносятся.
Зубы их да не ята будет душа моя яко птенец, Слове: увы мне, како имам от врага избыти грехолюбив сый!
Слава: Святым Духом обожение всем, благоволение, разум, мир и благословение: равнодетелен бо есть Отцу и Слову.
И ныне, тойже.
Антифон 3:
Надеющиися на Господа врагом страшни, и всем дивни: горе бо зрят.
В беззакония рук своих, праведных жребий, помощника Тя имея Спасе, не простирает.
Слава: Святаго Духа держава на всех: Емуже вышняя воинства покланяются, со всяким дыханием дольным.
И ныне, тойже:
Прокимен глас 6: Господи, воздвигни силу Твою, и прииди во еже спасти нас. Стих: Пасый Израиля вонми, наставляяй яко овча Иосифа.
Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его:
Евангелие воскресно 6, от Луки, зачало 114. [Лк. 24, 3653.]
Во время оно, воскрес Иисус от мертвых, ста посреде ученик Своих, и глагола им: мир вам. |
Во время оно, когда Иисус воскрес из мертвых, стал посреди учеников Своих и сказал им: мир вам. |
Убоявшеся же и пристрашни бывше, мняху дух видяще. |
Они, смутившись и испугавшись, подумали, что видят духа. |
И рече им: что смущени есте? и почто помышления входят в сердца ваша? |
Но Он сказал им: что смущаетесь, и для чего такие мысли входят в сердца ваши? |
Видите руце Мои, и нозе Мои, яко Сам Аз есмь. Осяжите Мя и видите, яко дух плоти и кости не имать, якоже Мене видите имуща. |
Посмотрите на руки Мои и на ноги Мои; это Я Сам; осяжите Меня и рассмотри'те; ибо дух плоти и костей не имеет, как видите у Меня. |
И сие рек, показа им руце и нозе. |
И, сказав это, показал им руки и ноги. |
Еще же не верующим им от радости, и чудящимся, рече им: имате ли что снедно зде? |
Когда же они от радости еще не верили и дивились, Он сказал им: есть ли у вас здесь какая пища? |
Они же даша Ему рыбы печены часть, и от пчел сот. |
Они подали Ему часть печеной рыбы и сотового меда. |
И взем, пред ними яде. |
И, взяв, ел пред ними. |
Рече же им: сия суть словеса, яже глаголах к вам, еще сый с вами, яко подобает скончатися всем написанным в законе Моисеове, и пророцех и псалмех о Мне. |
И сказал им: вот то, о чем Я вам говорил, еще быв с вами, что надлежит исполниться всему, написанному о Мне в законе Моисеевом и в пророках и псалмах. |
Тогда отверзе им ум, разумети Писания. |
Тогда отверз им ум к уразумению Писаний. |
И рече им: яко тако писано есть, и тако подобаше пострадати Христу, и воскреснути от мертвых в третий день: |
И сказал им: так написано, и так надлежало пострадать Христу, и воскреснуть из мертвых в третий день, |
и проповедатися во имя Его покаянию и отпущению грехов, во всех языцех, наченше от Иерусалима. |
и проповедану быть во имя Его покаянию и прощению грехов во всех народах, начиная с Иерусалима. |
Вы же есте свидетелие сим. |
Вы же свидетели сему. |
И се Аз послю обетование Отца Моего на вы: вы же седите во граде Иерусалимсте, дондеже облечетеся силою свыше. |
И Я пошлю обетование Отца Моего на вас; вы же оставайтесь в городе Иерусалиме, доколе не облечетесь силою свыше. |
Извед же их вон до Вифании, и воздвиг руце Свои, и благослови их. |
И вывел их вон из города до Вифании и, подняв руки Свои, благословил их. |
И бысть егда благословляше их, отступи от них, и возношашеся на небо. |
И, когда благословлял их, стал отдаляться от них и возноситься на небо. |
И тии поклонишася Ему, и возвратишася во Иерусалим с радостию великою. |
Они поклонились Ему и возвратились в Иерусалим с великою радостью. |
И бяху выну в церкви, хваляще и благословяще Бога. Аминь. |
И пребывали всегда в храме, прославляя и благословляя Бога. Аминь. |
Воскресение Христово: псалом 50.
Слава, глас 8: Покаяния отверзи ми: И ныне: На спасения стези: Таже, глас 6: Помилуй мя Боже: Множества содеянных мною лютых:
Канон воскресен, и Богородицы, на 6: таже Триоди на 8.
Канон воскресен. Глас 6.
Песнь 1.
Ирмос: Яко по суху пешешествовав Израиль, по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.
Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему.
Распростертыма дланьма на Кресте, Отеческаго исполнил еси благоволения, Благий Иисусе, всяческая. Темже победную песнь Тебе вси поим.
Страхом к Тебе яко рабыня, смерть повелена приступи Владыце живота, тою подающему нам безконечный живот и воскресение.
Богородичен: Своего приемши Содетеля, яко Сам восхоте, от безсеменнаго Твоего чрева, паче ума воплощаема, Чистая, тварей воистинну явилася еси Владычица.
Ин канон Пресвятей Богородице, [егоже краестрочие: Мати Божия, независтную ми даждь благодать.] Ирмос тойже.
Причащшися Ева саду, преслушаннаго брашна {еже сада преслушаннаго брашна}, клятву введе: но сию разрешила еси Чистая, благословения начаток Христа рождши.
Яже бисера от Божественныя молнии Христа рождши, страстей моих мглу, и прегрешений смущение Чистая, разжени светом Твоея светлости.
Канон Триоди, творение господина Феодора Студита. Глас 1.
Песнь 1.
Ирмос: Воскресения день, просветимся людие:
Торжества день, востанием Христовым, смерть безвестна показася, жизни возсия заря, Адам востав ликует радостию: темже воскликнем, победную поюще.
Поклонения день честнаго Креста, приидите к сему вси: востания бо Христова зари, светосияяй предлагает ныне, того облобызаим душевно радующеся.
Явися великий Господень Кресте, покажи ми зрак Божественный красоты твоея ныне, достойно поклонника хвалы твоея: ибо яко одушевленну тебе, и возглашаю, и облобызаю тя.
Да восхвалят согласно небо и земля, яко предлежит всем всеблаженнейший Крест, на немже пригвожден телесне пожреся Христос: того лобызаим душевно радующеся.
Слава, Троичен: О Троице начертаньми! О Единице зраком! Отче, Сыне, и Душе, единосильная Единице, в совете и хотении, и державы начале, мир Твой сохрани, мир подающи.
Богородичен: Искуса никакоже ведущи мужеска Дево, безсеменно раждаеши Младенца, чисто носиши рождение, мира Творца Христа Бога: Того моли умирити всяческая.
Катавасиа: Божественнейший прообрази древле Моисей, в Чермнем мори провед Израиля Крестом Твоим, воду жезлом пресек, песнь Тебе исходную воспевая Христе Боже.
Песнь 3.
Ирмос: Несть свят, якоже Ты Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.
Бога распинаема плотию зрящи тварь растаявашеся страхом: но содержительною дланию нас ради Распятаго, крепко держима бе.
Смертию смерть разорена лежит окаянная без дыхания: Живота бо не терпящи Божественнаго приражения, умерщвляется крепкий {крепкая}, и даруется всем воскресение.
Богородичен: Божественнаго Рождества Твоего Чистая, всякий естества чин превосходит чудо: Бога бо преестественне зачала еси во чреве, и рождши пребываеши присно Дева.
Ин. Ирмос тойже.
Тленную мою плоть и смертную, Всечистая Богомати, из чрева Твоего несказанно прием Благий, и обезтленив сию, вечне Себе связал есть.
Бога воплощаема из Тебе зряще Дево, ужасахуся страхом лицы ангельстии, и яко Матерь Божию немолчными песньми Тя почитают.
Ин.
Ирмос: Приидите, пиво пием:
Приидите, песнь поим нову, разрушение адово торжествующе: из гроба бо Христос воскресе, смерть пленив, и спасе всяческая.
Приидите, почерпем вернии, не от источника источающаго воду тленную, но от источника просвещения, Креста Христова поклонением, о немже и хвалимся.
Древле егоже прообразоваше Моисей дланьма, Крест Твой ныне облобызающе, умнаго Амалика побеждаем, Владыко Христе, имже и спасаемся.
Очима и устнама чистыма поюще песнь радования, Господню Кресту радостию поклонимся вернии, плещуще песньми.
Слава, Троичен: Единаго в трех Ипостасех Бога безначальнаго чту: нераздельнаго Существа зраком, Отца, Сына, и Духа Живаго, в Нихже крестихомся.
Богородичен: В купине Моисей Твое образно таинство древле Чистая виде: якоже бо оныя пламень, огнь Божества Твою утробу не опали.
Катавасиа: Утверди Владыко Христе Крестом на камени мя веры, не поколебатися уму прилоги врага злаго: един бо еси Свят.
Седален, глас 6:
Крест Твой, Господи, освятися: в нем бо бывают исцеления болящим во гресех: имже Тебе припадаем, помилуй нас.
Стих: Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть.
Днесь пророческое исполнися слово: се бо покланяемся, на место, идеже стоясте нозе Твои Господи: и древа спасения вкусивше, греховных страстей свободу улучихом, молитвами Богородицы, едине Человеколюбче.
Слава: Токмо водрузися древо Христе Креста Твоего, основания поколебашася смерти Господи: егоже бо поглоти желанием ад отпусти трепетом. Явил еси нам спасение Твое Святый, и славословим Тя Сыне Божий, помилуй нас.
И ныне, Богородичен: Богородице Дево, моли Сына Твоего пригвождшагося волею на Кресте, и воскресша из мертвых, Христа Бога нашего, спастися душам нашим.
Песнь 4.
Ирмос: Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет взывающи, от смысла чиста о Господе празднующи.
Древо процвело есть Христе, истинныя жизни: Крест бо водрузися, и напоен быв кровию и водою от нетленнаго Твоего ребра, живот нам прозябе.
Не ктому змий мне ложне обожение подлагает: Христос бо Богоделатель человеческаго естества, ныне невозбранно стезю живота мне отверзе.
Богородичен: Яко воистинну неизвещанна и непостижима, яже Твоего боголепнаго Богородице суть Рождества, сущим на земли и на небеси, Приснодево, таинства.
Ин. Ирмос тойже.
Поем Пречистая Тебе Всенепорочную, иже Тобою спасшиися, и благочестно поюще взываем: благословенна, Яже Бога Приснодево рождшая.
Свет незаходимый Дево родила еси, сущим во тьме жития, плотию светящ Всеблаженная, и поющим Тя, радость Приснодево источила еси.
Ин.
Ирмос: На Божественней стражи:
Се воскресе Христос, мироносицам женам ангел рече: не рыдайте, шедше рцыте апостолом: радуйтеся, днесь спасение миру, мучительство врага смертию разрушися.
Живоноснаго Твоего Креста, поклонную радость днесь Христе сретающе, предсретение творим всесвятыя страсти Твоея, юже во спасение мира соделал еси Спасе, яко всесилен.
Днесь бывает радость на небеси и на земли, яко Христово знамение миру является Крест треблаженный: сей бо предложен быв, источает кланяющимся ему радость приснотекущую.
Что Ти принесем Христе, яко честному Кресту дал еси нам поклонитися? На немже всесвятая кровь Твоя излияся, идеже и плоть Твоя гвоздьми водрузися, егоже облобызающе ныне благодарим Тя.
Троичен: Единаго Божества пою три Ипостаси, нераздельно, естественне просто проповедая, Отца безначальна, Сына, и Духа Святаго сопрестольна, господство едино, и едино царство, едину державу присносущную.
Богородичен: Едина в женах явилася еси вещь пречудна Чистая, слышание страшное: естество бо Ты обновила еси, без семене рождши, пребывающи паки якоже прежде Дева: родивыйся бо из Тебе, Бог есть истинный.
Катавасиа: На Кресте Тя Сильне, светило великое видев, трепетом взятся, лучи сопрятав скры, вся же тварь воспе со страхом Твое долготерпение: ибо исполнися земля Твоего хваления.
Песнь 5.
Ирмос: Божиим светом Твоим Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.
Уступают мне херувими ныне, и пламенное оружие, Владыко, плещи мне дает, Тя видевше Слове Божий истиннаго Бога, разбойнику путь сотворшаго в рай.
Не ктому боюся, еже в землю Владыко Христе возвращения: Ты бо от земли мя возвел еси забвенна, благоутробия ради многаго, к высоте нетления Воскресением Твоим.
Богородичен: Иже Богородицу Тя от души, Владычице мира Благая, исповедающих спаси: Тебе бо предстательство непоборимое имамы, истинную Богородительницу.
Ин. Ирмос тойже.
Чистотою возсиявши светло Божественное пребывание Владыки Всепетая была еси. Ты бо едина Мати Божия явилася еси, во объятиих яко Младенца Сего носивши.
Носящи доброту умную, краснейшия Твоея души, Невеста Божия была еси, запечатствована девством Чистая, и светом чистоты мир просвещающи.
Ин.
Ирмос: Утренюем утреннюю:
Возсиял еси от гроба незаходимый Свете, миру облистая нетление, потребил еси Господи смертный плач от конец, яко благоутробен.
Приступим очищеннии воздержанием, тепле облобызающе во хвалении Древо всесвятое, на немже Христос распинаемь, спасе мир, яко благоутробен.
Ликуют в веселии ангельстии чини, днесь Креста Твоего поклонением: тем бо низложил еси бесовския полки, спасый Христе человечество.
Рай другий познася Церковь, якоже прежде древо имущая живоносное, Крест Твой Господи, из негоже прикосновением безсмертию причастихомся.
Слава, Троичен: Собезначальны три славлю, единаго Существа: Бога Отца, Сына, и Духа, Свет един трисиятельный, купно державное царство, в неслиянном тождестве.
Богородичен: Родила еси естества законом, но паче закона: Тебе бо единыя безсеменно Рождество, страшный и помышляемый нрав, и глаголемый рождения Твоего, Всенепорочная.
Катавасиа: Утренююще Тя воспеваем Спасе щедре, мир обретше Крестом Твоим, имже обновил еси род человеческий ко свету невечернему вводя нас.
Песнь 6.
Ирмос: Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.
Распинаемь Владыко, гвоздьми убо клятву юже на нас потребил еси: копием же прободаемь в ребро, Адамово рукописание растерзав, мир свободил еси.
Адам низведеся, лестию запят быв, ко адове пропасти: но Иже естеством, Бог же и Милостив, сшел еси на взыскание, и на раму понес, совоскресил еси.
Богородичен: Пречистая Владычице, рождшая человеком кормчию Господа, страстей моих непостоянное и лютое утоли смущение, и тишину подаждь сердцу моему.
Ин. Ирмос тойже.
Великий преднаписа во пророцех Моисей Тя, ковчег, и трапезу, и свещник, и ручку, образно назнаменуя воплощение, еже из Тебе Вышняго, Мати Дево.
Умерщвляется смерть, и тление упражняется Адамова осуждения, о Владычице! Плоду Твоему приразившееся: жизнь бо родила еси, от истления избавляющую поющих Тя.
Ин.
Ирмос: Снизшел еси:
Воскресл еси смерть упразднив Христе, якоже великий Царь, от адовых сокровищ воззвал еси нас в наслаждение Царства небеснаго, в землю безсмертия.
Плещуще песньми Божественными вернии, воскликнем Богу, Крест Господень целующе: освящения бо источает источник, всем сущим в мире.
Исполняется песнописательный глас: се бо покланяемся пречистых ног Твоих подножию Всесильне, Кресту Твоему честному, тривожделенному древу.
Еже виде древо в Твой хлеб вложеное, во пророцех рыдатель, Крест Твой Щедре облобызающе, воспеваем Твоя узы, и погребение, копие же и гвоздия.
На рамех егоже изволил еси Христе носити святый Крест, и на сем вознестися, и распятися плотию, облобызающе собираем крепость на враги невидимыя.
Троичен: Единицу в трех начертаниих пою, и Троицу во едином естестве покланяемую, Бога трое купно, Свет трисолнечный, Отца, и Сына, и Святаго Духа.
Богородичен: Чудес великое чудо в Тебе явися нескверная Агнице, вземлющаго бо мира грех, Агнца родила еси: Егоже моли прилежно о поющих Тя.
Катавасиа: Образ Божественнаго Креста, Иона во чреве китове простертыма дланьма проначерта, и взираше спасен от зверя силою Твоею Слове.
Кондак, глас 7. Самогласен:
Не ктому пламенное оружие хранит врат Едемских: на тыя бо найде преславный соуз Древо крестное, смертное жало, и адова победа прогнася. Предстал бо еси Спасе мой, вопия сущим во аде: внидите паки в рай.
Икос: Три кресты водрузи на Голгофе Пилат, два разбойников, и един Жизнодавца. Егоже виде ад, и рече сущим доле: о слуги мои, и силы моя! Кто водрузив гвоздие в сердце мое, древяным мя копием внезапу прободе? И растерзаюся, внутренними моими болю, утробою уязвляюся, чувства моя смущают дух мой, и понуждаются изрыгати Адама, и сущия от Адама, древом данныя ми: Древо бо сия вводит паки в рай.
Синаксарий. Стихи:
Кресту вся земля да покланяется:
Имже познала Тебе покланятися, Слова.
В тойже день, в неделю третию постов, поклонение празднуем честнаго и животворящаго Креста, вины ради сицевы: Понеже бо четыредесятодневным постом, образом неким и мы распинаемся, умерщваяеми от страстей, горести же чувство имамы, унывающе и низпадающе: предлагается честный и животворящий Крест, яко убо прохлаждая и утверждая нас, и воспоминая нам страсти Господа нашего Иисуса Христа, и утешая. Аще Бог наш нас ради распятся, колико подобает нам Его ради деяти, облегчая же болезни наша предложением Владычних скорбей, и воспоминанием и упованием, Крестом славы? Яко бо Спас наш на Крест возшед, прославися безчестным жительством и огорчением: сице подобает и нам деяти, да и спрославимся Ему, аще и нечто некогда страждем печальное. И инако: якоже долгий и жестокий путь проходящии, и трудом отягчавшии, аще где древо благосеннолиственное обрящут, мало седше упокояются, и яко убо юни бывше прочее путь проходят: тако и ныне в постное время и прискорбный путь и подвиг, насадися посреде от святых отец живоносный Крест, ослабу и прохлаждение нам подаяй благомужественны же и легки к прочему труду утрудившияся устрояя. Или якоже есть при цареве пришествии, предходят онаго знамения и скиптры: таже и сам приходит, радуяся о победе, и веселяся, свеселится же вкупе и послушное. Тако и Господь наш Иисус Христос, хотя елико неуклонно на смерть показати победу, и со славою произыти воскресным днем, предпосла скиптр Свой, Царское знамение, животворящий Крест, обрадования и прохлаждения нас, яко множайша исполняющий, и устрояющий нас готовых быти, и Самаго елико мощно Царя восприяти, и восхвалити светло побеждающа. Посреде же святыя четыредесятницы седмицы: зане горькому источнику подобна есть святая четыредесятница, сокрушения ради, и сущия нам от поста горести и печали. Якоже убо во онаго среду божественный Моисей древо вложи, и услади его, тако и проведый нас Бог умнаго Чермнаго моря, и фараона, животворящим древом честнаго и животворящаго Креста, услаждает горесть постом от четыредесятницы: и утешая нас яко в пустыни пребывающих, дондеже ко умному Иерусалиму возведет Своим Воскресением. Или понеже Крест древо живота глаголется и есть, оно же древо посреде рая Едема насаждено бяше: прилично и божественнии отцы крестное Древо посреде святыя четыредесятницы насадиша, вкупе убо и Адамово лакомство поминающе, вкупе же и онаго отъятия прописующе настоящим Древом, сего бо вкушающе не ктому умираем, но паче и оживляемся. Того силою Христе Боже и нас сохрани от лукаваго искушений: и Божественным Твоим страстем и живоносному Воскреснию поклонитися сподоби, четыредесятодневное благосветле прешедшим поприще, и помилуй нас яко един Благ и Человеколюбец, аминь.
Песнь 7.
Ирмос: Росодательну убо пещь содела ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси Боже отец наших.
Рыдающее во страсти Твоей солнце, во мрак облечеся, и во дни по всей Владыко, земли свет померче, вопия: благословен еси Боже отец наших.
Облекошася Христе схождением Твоим во свет преисподняя, праотец же веселия исполнь явися ликовствуя, взыграся вопия: благословен еси Боже отец наших.
Богородичен: Тобою Мати Дево, свет возсия всей вселенней светлый: Зиждителя бо Ты всех родила еси Бога. Егоже проси Всечистая, нам низпослати верным велию милость.
Ин. Ирмос тойже.
Юнош триех пещь не опали, Рождество прообразующих Твое: Божественный бо огнь Тебе не опалив, вселися в Тя, и вся научи вопити: благословен еси Боже отец наших.
Блажат концы Тя Всечистая Мати, якоже прорекла еси, просвещаеми светолучными сияньми Твоими, и благодатию поюще, вопиют: благословен еси Боже отец наших.
Ин.
Ирмос: Отроки от пещи:
Воскресл еси из гроба тридневно, яко спяй Господи, адовы вратари поразив Божественною силою, и древния воздвиг праотцы едине благословенный отцев Боже, и препрославленный.
Цевницею песней ликующе возрадуемся днесь людие Крестным поклонением на сем пригвоздившагося Христа славяще, единаго благословеннаго отцев Бога, и препрославленнаго.
Показавый умерщвления орган, жизни делателище, миру облобызательное, Твой Крест Всещедре, тому покланяющияся освяти, едине благословенный отцев Боже и препрославленный.
Едине милостиве и благоутробне, просвети, освяти едине Иисусе, покланяющияся верно Твоему Кресту, и Божественным страданием, едине благословенный отцев Боже, и препрославленный.
Слава, Троичен: Единицу в трех Ипостасех, пою Божество: Свет бо Отец, Свет Сын, Свет Дух, Свету нераздельну пребывающу, единством естественным, и треми лучами Лиц сияющу.
Богородичен: Всех пророк многоименитое Ты еси проповедание, врата бо Божия, ручка златая, земля святая, явилася еси Дево Богоневестная, рождшая плотию Иисуса Христа, отцев Бога, и препрославленна.
Катавасиа: Из пламене отроки избавлей, плоть приим пришел еси на землю, и на Кресте пригвожден, спасение нам даровал еси Христе, един благословен отцев Боже, и препрославлен.
Песнь 8.
Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши Христе, токмо еже хотети, Тя превозносим во вся веки.
Иудейския древле пророкоубийцы люди, богоубийцы зависть ныне содела, Тебе на Крест вознесшия, Слове Божий: Егоже превозносим во вся веки.
Небеснаго круга не оставил еси, и во ад сошед, всего совоздвигл еси лежащаго во гноищи Христе человека, Тя превозносяща во вся веки.
Богородичен: От Света Светодавца Слова зачала еси, и рождши неизреченно Сего, прославилася еси: Дух бо в Тя Отроковице Божий вселися. Темже Тя поем во вся веки.
Ин. Ирмос тойже.
Позлащеною ризою якоже Царицу Сын Твой просветив зарею Духа, Тебе одесную Себе постави Пречистая: Егоже превозносим во вся веки.
Иже хотением единым мир водрузивый, от пречистыя Твоея утробы плоть вземлет, свыше сию наздати хотя: Егоже превозносим во вся веки.
Ин.
Ирмос: Сей нареченный:
Миро в руках что держите всяко? Кого же взыскуете? Ныне явлейся юноша во гробе, вопия: воскресе Христос и Бог наш, возставивый естество человеков от адовых сокровищ.
Радуйся требогатое древо и Божественное, Кресте, свете сущим во тьме, четвероконечный мир сиянием твоим, востания Христова проявлей зари, сподоби вся верныя достигнути Пасху.
В сий день благоухают мира божественныя мироположницы, живомирственное древо Крест Христов: обоняим его Богодухновенныя вони, тому покланяющеся верно во веки.
Гряди Елиссее пророче, рцы яве, что древо оное, еже в воду вложил еси? Крест Христов, имже от глубины тли извлекохомся, тому покланяющеся верно во веки.
Древле Иаков прообразуя Крест Твой Христе, Иосиф покланяшеся Божественнаго жезла краеви, скиптр сей страшный Царствия Твоего предвидев: емуже ныне покланяемся верно во веки.
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Троичен: Едино в трех начертаниих Существо славя, не сливаю единолично трех, ниже пресецаю зрака, Отца, и Сына, со Духом: Един бо над всеми Бог в Троице.
Богородичен: Едина в матерех явилася еси Дева Богоневесто Марие, без мужа родивши Христа Спаса, чистоты знамение сохранивши: Тебе ублажаем вернии во веки.
Катавасиа: Руце в ров верженый львов, иногда великий во пророцех, крестообразно простер Даниил, неврежден от сих снеди спасеся, благословя Христа Бога во веки.
Песнь 9.
Ирмос: Бога человеком не возможно видети, на Негоже не смеют чини ангельстии взирати: Тобою же Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с небесными вои Тя ублажаем.
Страстей непричастен Ты пребыл еси Слове Божий, плотию приобщився страстем: но решиши от страстей человека, страстем быв страсть Спасе наш: един бо еси безстрастен, и всесилен.
Тлю смертную прием, тления соблюл еси тело Твое невкусно, Твоя же животворящая и Божественная Владыко душа, во аде не оставлена бысть: но якоже от сна воскрес, нас совоздвигл еси.
Троичен: Бога Отца, Сына Собезначальна, вси человецы устнами убо чистыми славим, неизреченную же и преславную Духа Всесвятаго силу чтим: едина бо еси всесильная Троица неразлучная.
Ин. Ирмос тойже.
Звезда сияющи зарями Божества от Иакова, от мрака содержимым возсия: Тобою бо Всечистая, Христос Бог Слово воплощенно: Имже просвещаеми, с небесными вои Тя ублажаем.
Укреплься силою Твоею и благодатию, Тебе песнь усердно от сердца возложих: но сию приими Дево Чистая, благодать воздающи Твою многосветлую, от нетленных сокровищ, Богоблаженная.
Ин.
Ирмос: Светися, светися:
Во гроб сошел еси жизнодавче и Боже, и сокрушил еси вся заклепы же и вереи, и мертвыя воскресил еси, слава востанию Твоему, вопиющия, Христе Спасе всесильне.
Гроб Твой жизнь мне Христе источи, содержай бо жизнь, представ возопил еси живущим во гробех: сущии во узах разрешитеся, Аз бо мира избавление приидох.
Песньми да взыграют вся древа дубравная, тезоименитое древо Креста зряще облобызаемое днесь: на немже Христос вознесе главу, якоже пророчествует божественный Давид.
Древом умерый, древо тя обретох жизни Христоносне Кресте мой, хранителю мой нерушимый, на демоны крепкая державо, тебе покланяяйся днесь зову: освяти мя славою твоею.
Веселися, радуйся Церковь Божия, древу требогатному покланяющися днесь, всесвятаго Креста Христова: Емуже служат чинове ангельстии, и со страхом предстоят.
Троичен: Троице Лицы, единице Естеством покланяюся, Тебе Божество Святое, Отцу, и Сыну, со Святым же Духом, единому началу, единому Царству, всеми владычествующему.
Богородичен: Гора великая в нюже вселися Христос, Ты явилася еси Дево, якоже божественный Давид вопиет: Еюже мы вознесохомся к небеси, всынившеся Духом Всеблаженная.
Катавасиа: О Мати Дево, и Богородице неложная, рождшая безсеменно Христа Бога нашего, на Крест вознесшагося плотию, Тя вернии вси достойно с Ним ныне величаем.
Ексапостиларий воскресен.
Показуя, яко Человек еси Спасе, по существу, посреде став воскрес от гроба, и брашна сопричастился еси, учил еси крещению покаяния. Абие же к Небесному вознеслся еси Отцу, и учеником Утешителя послати обещал еси Пребожественный Богочеловече: слава Твоему востанию.
И Креста.
Подобен: Со ученики:
Слава: Крест Христов честный днесь предложенный видевше поклонимся, и верно возвеселимся, облобызающе любовию, на сем волею распеншагося просяще Господа, сподобити всех нас, и Кресту честному поклонитися, и достигнути Воскресение неосужденно.
И ныне, Богородичен: Древу, на немже Всечистая, пречистеи длани о нас простре, пригвоздивыйся Сын Твой, ныне благочестно покланяющимся, даждь нам мир, и мироспасительныя всечестныя страсти предварити, и светлой мирорадостной господоименитой Пасце поклонитися, и светоносному дню.
На хвалитех поставим стихов 8: и поем стихиры воскресны, Осмогласника 4, глас 6:
Стих: Сотворити в них суд написан: слава сия будет всем преподобным Его.
Крест Твой Господи, жизнь и воскресение людем Твоим есть, и надеющеся нань, Тебе воскресшаго Бога нашего поем: помилуй нас.
Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.
Погребение Твое Владыко, рай отверзе роду человеческому: и от истления избавльшеся, Тебе воскресшаго Бога нашего поем: помилуй нас.
Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.
Со Отцем и Духом Христа воспоим, воскресшаго из мертвых, и к Нему вопиим: Ты живот еси наш, и воскресение, помилуй нас.
Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.
Тридневен воскресл еси Христе от гроба якоже писано есть, совоздвигнувый праотца нашего. Темже Тя и славит род человеческий, и воспевает Твое Воскресение.
И Трипеснца подобны 3, повторяюще 1, глас 4.
Подобен: Яко добля:
Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.
Во гласех воскликнем, в песнех возвеличим, Крест честный облобызающе, и к нему возопиим: Кресте всечестне, освяти наша души и телеса силою твоею, и от всякаго вреда сопротивных соблюди невреждены, благочестно покланяющияся тебе.
Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.
Приступивше почерпите неистощаемых вод, Креста благодатию проливаемых: се предлежащее видяще Древо святое, дарований источник, напоеное кровию и водою Владыки всех, на том волею вознесшагося, и земныя воздвигшаго.
Стих: Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть.
Церкве утверждение, монашествующих похвала и спасение, ты еси Кресте всечестне: темже покланяющеся тебе, и сердцем и душею просвещаемся днесь, Божественною благодатию на тебе Пригвоздившагося, и державу льстиваго разорившаго, и клятву потребльшаго.
Стих: Бог же Царь наш прежде века, содела спасение посреде земли.
И повторяюще первую стихиру, таже глаголем стих:
Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
И поем самогласен, глас 8:
Высокомудраго разума злых фарисеев, всех Господь притчею убежати сего научи: и не высокомудрствовати паче, еже подобает мудрствовати, всех наказа, прописание и образ Сам быв, даже до распятия и смерти, Сам Себе излияв. Благодаряще убо с мытарем рцем: пострадавый за ны, и безстрастен пребывый Боже, от страстей нас избави, и спаси души наша.
Слава, паки тойже. И ныне: Преблагословенна еси: Славословие великое.
Егда же начинаем пети: Слава в вышних: Тогда приидет иерей оболчен во вся священническия одежды, [или аще где будет старей, то от первейшаго в своих им местех должно есть сему быти]. И взем кадильницу, кадит святую трапезу, и честный Крест, таже подъемлет его на дискосе со хранильницею на главу свою, и исходит от левыя страны престола северными дверьми, предыдущим ему свещам двум, и кадильнице, и отходит до царских врат. Скончану же бывшу славословию, и Трисвятому, глаголет священник: Премудрость, прости. И начинаем тропарь: Спаси Господи люди Твоя: трижды. И приходит иерей нося честный Крест пред святыя двери: и тамо уготовану четвероножнику, и полагается верху его честный Крест, и отверз хранильницу, кадит крестообразно от четырех стран.
И абие поем тропарь, глас 6:
Кресту Твоему покланяемся Владыко, и святое Воскресение Твое славим. [Трижды.]
И начинают покланятися, аще где во обители, игумен, или ин первенствуяй во священных, такожде и прочии священницы покланяющеся пред честным Крестом дважды: целуют же прежде старейшии, и по целовании, паки покланяются единожды: такожде творят и прочии священницы, десная страна и левая. Такожде приходит и братия два два покланяющеся по чину их.
Кланяющимся же братиям поем самогласны сия, глас 2:
Приидите вернии, животворящему Древу поклонимся, на немже Христос Царь славы волею руце распростер, вознесе нас на первое блаженство, ихже прежде сластию украд враг, изгнаны от Бога сотвори. Приидите вернии, Древу поклонимся, имже сподобихомся невидимых враг сокрушити главы. Приидите вся отечествия язык, Крест Господень песньми почтим: радуйся Кресте, падшаго Адама совершенное избавление! О тебе вернии хвалятся, яко твоею силою исмаильтеския люди державно покаряющии. Тебе ныне со страхом христиане целуем: на тебе пригвоздившагося Бога славим, глаголюще: Господи на том пригвоздивыйся помилуй нас, яко Благ и Человеколюбец.
Глас 8: Днесь Владыка твари, и Господь славы, на Кресте пригвождается и в ребра прободается, желчи и оцта вкушает, сладость церковная: венцем от терния облагается: покрываяй небо облаки, одеждею облачится поругания: и заушается бренною рукою, рукою создавый человека. По плещема биен бывает, одеваяй небо облаки. Заплевания и раны приемлет, поношения и заушения: и вся терпит мене ради осужденнаго, Избавитель мой и Бог, да спасет мир от прелести, яко благоутробен.
Слава, глас 8: Днесь неприкосновенный существом, прикосновен мне бывает, и страждет страсти, свобождаяй мя от страстей. Свет подаваяй слепым, от беззаконных устен оплевается, и дает плещи за плененныя на раны. Сего Чистая Дева и Мати на Кресте зрящи, болезненно вещаше: увы мне Чадо Мое, что сие сотворил еси? Красный добротою паче всех человек, бездыханный, беззрачный являешися, не имея вида, ниже доброты. Увы Мне Мой Свете! Не могу спяща зрети Тя, утробою уязвляюся, и лютое оружие сердце Мое проходит. Воспеваю Твоя страсти, покланяюся благоутробию Твоему, долготерпеливе слава Тебе.
И ныне, глас тойже: Днесь пророческое исполнися слово: се бо покланяемся на место, идеже стоясте нозе Твои Господи: и Древа спасения вкусивше, греховных страстей свободу улучихом, молитвами Богородицы, едине Человеколюбче.
Таже ектении, и отпуст. Слава, и ныне, стихира евангельская, в притворе.
Утренняя стихира, глас 6:
Истинный мир Ты Христе, к человеком Божий мир Твой дая, по востании учеником, пристрашны показал еси я, мнящия дух видети: но утишил еси мятеж души их, показавый руце и нозе Твои. Обаче не верующим еще, брашен причащением, и учений воспоминанием, отверзл еси их ум, еже разумети писания: имже и Отеческое обетование обещав, и благословив я, отступил еси на небо. Темже с ними покланяемся Тебе, Господи слава Тебе.
И чтется оглашение Студитово, и час первый, и совершенный отпуст.
|