Великий Вторник


ГлавнаяТриодьВеликая седмица

В Понедельник на ПовечерииВо Вторник утраВо Вторник вечера

Вторник Великой седмицы


Во Святый и Великий Вторник на Утрени,

Аллилуиа, на глас 8. Тропарь трижды: Се Жених грядет: писан в Понедельник Великий. И обычное стихословие.

По 1-м стихословии седален, глас 4.
Подобен: В
ознесыйся на Крест:

Жениха братие возлюбим, свещи своя украсим, в добродетелех сияюще и вере правой: да яко мудрыя Господни девы готови внидем с Ним на браки: Жених бо дары, яко Бог всем подает нетленный венец.

Слава, и ныне, тойже.

По 2-м стихословии седален, глас 4.
Подобен: У
дивися Иосиф:

Совет Спасе беззаконный на Тя, священницы и книжницы завистию собравше люте, в предательство подвигоша Иуду: темже безстудно исхождаше, глаголаше на Тя беззаконным людем: что ми, глаголет, дадите, и аз вам Его предам в руки ваша? Осуждения сего избави Господи, души наша.

Слава, и ныне, тойже.

По 3-м стихословии седален, глас 8.
Подобен: П
ремудрости:

Иуда разумом сребролюбствует, на Учителя враждебне подвизается, советует, поучается преданию, света отпадает, тьму приим, соглашает цену, продает Безценнаго: темже и удавление, возмездие еже содея, обретает окаянный, и лютую смерть, предав Тебе Господа. Того нас части избави Христе Боже, прегрешений оставление даруя, празднующим верою пречистую страсть Твою.

Слава, и ныне, тойже.

Таже, И о сподобитися нам: Евангелие от Матфеа, зачало 90 без преступки: Во время оно, совет приемше вси фарисее на Иисуса, яко да обольстят Его словом. Конец в зачале 96-м: Благословен Грядый во имя Господне.

Евангелие от Матфеа, зачало 90. [Мф. 22, 15 – 23, 39.]

Во время оно, совет приемше вси фарисее на Иисуса, яко да обольстят Его словом. И посылают к Нему ученики своя со иродианы, глаголюще: Учителю, вемы, яко истинен еси, и пути Божию воистинну учиши, и нерадиши ни о комже: не зриши бо на лице человеком: рцы убо нам, что Ти ся мнит? достойно ли есть дати кинсон кесареви, или ни? Разумев же Иисус лукавство их, рече: что Мя искушаете, лицемери? покажите Ми златицу кинсонную. Они же принесоша Ему пенязь. И глагола им: чий образ сей и написание? (И) глаголаша Ему: кесарев. Тогда глагола им: воздадите убо кесарева кесареви, и Божия Богови. И слышавше дивишася: и оставльше Его отыдоша. В той день приступиша к Нему саддукее, иже глаголют не быти воскресению, и вопросиша Его, глаголюще: Учителю, Моисей рече: аще кто умрет не имый чад, (да) поймет брат его жену его и воскресит семя брата своего: беша же в нас седмь братия: и первый оженься умре, и не имый семене, остави жену свою брату своему: такожде же и вторый, и третий, даже до седмаго: последи же всех умре и жена: в воскресение убо, котораго от седмих будет жена? вси бо имеша ю. Отвещав же Иисус рече им: прельщаетеся, не ведуще Писания, ни силы Божия: в воскресение бо ни женятся, ни посягают, но яко ангели Божии на небеси суть: о воскресении же мертвых несте ли чли реченнаго вам Богом, глаголющим: Аз есмь Бог Авраамов, и Бог Исааков, и Бог Иаковль? Несть Бог Бог мертвых, но (Бог) живых. И слышавше народи дивляхуся о учении Его. Фарисее же слышавше, яко посрами саддукеи, собрашася вкупе. И вопроси един от них законоучитель, искушая Его и глаголя: Учителю, кая заповедь болши (есть) в законе? Иисус же рече ему: возлюбиши Господа Бога твоего всем сердцем твоим, и всею душею твоею, и всею мыслию твоею: сия есть первая и болшая заповедь: вторая же подобна ей: возлюбиши искренняго твоего яко сам себе: в сию обою заповедию весь закон и пророцы висят. Собравшимся же фарисеом, вопроси их Иисус, глаголя: что вам мнится о Христе? чий есть Сын? Глаголаша Ему: Давидов. Глагола им: како убо Давид духом Господа Его нарицает, глаголя: рече Господь Господеви моему: седи одесную Мене, дондеже положу враги Твоя подножие ногама Твоима? Аще убо Давид нарицает Его Господа, како сын ему есть? И никтоже можаше отвещати Ему словесе: ниже смеяше кто от того дне вопросити Его ктому. Тогда Иисус глагола к народом и учеником Своим, глаголя: на Моисеове седалищи седоша книжницы и фарисее: вся убо, елика аще рекут вам блюсти, соблюдайте и творите: по делом же их не творите: глаголют бо, и не творят: связуют бо бремена тяжка и бедне носима, и возлагают на плеща человеческа, перстом же своим не хотят двигнути их. Вся же дела своя творят, да видими будут человеки: разширяют же хранилища своя и величают воскрилия риз своих: любят же преждевозлегания на вечерях, и преждеседания на сонмищих, и целования на торжищих, и зватися от человек: учителю, учителю. Вы же не нарицайтеся учителие: един бо есть ваш Учитель, Христос: вси же вы братия есте: и отца не зовите себе на земли: един бо есть Отец ваш, Иже на небесех: ниже нарицайтеся наставницы: един бо есть Наставник ваш, Христос. Болий же в вас да будет вам слуга: иже бо вознесется, смирится: и смиряяйся вознесется. Горе вам, книжницы и фарисее, лицемери, яко затворяете Царствие Небесное пред человеки: вы бо не входите, ни входящих оставляете внити. Горе вам, книжницы и фарисее, лицемери, яко снедаете домы вдовиц, и виною далече молитвы творяще {и лицемерно на долзе молитвы творите}: сего ради лишшее приимете осуждение. Горе вам, книжницы и фарисее, лицемери, яко преходите море и сушу, сотворити единаго пришелца: и егда будет, творите его сына геенны сугубейша вас. Горе вам, вожди слепии, глаголющии: иже аще кленется церковию, ничесоже есть: а иже кленется златом церковным, должен есть. Буи и слепии, что бо более есть, злато ли, или церковь, святящая злато? И: иже аще кленется олтарем, ничесоже есть: а иже кленется даром, иже верху его, должен есть. Буи и слепии, что бо более, дар ли, или олтарь, святяй дар? Иже убо кленется олтарем, кленется им и сущим верху его: и иже кленется церковию, кленется ею и Живущим в ней: и кленыйся небесем кленется Престолом Божиим и Седящим на нем. Горе вам, книжницы и фарисее, лицемери, яко одесятствуете мятву и копр и кимин, и остависте вящшая закона, суд и милость и веру: сия (же) подобаше творити, и онех не оставляти. Вожди слепии, оцеждающии комары, велблуды же пожирающе. Горе вам, книжницы и фарисее лицемери, яко очищаете внешнее сткляницы и блюда, внутрьуду же суть полни хищения и неправды: фарисее слепый, очисти прежде внутреннее сткляницы и блюда, да будет и внешнее има чисто. Горе вам, книжницы и фарисее, лицемери, яко подобитеся гробом повапленым, иже внеуду убо являются красны, внутрьуду же полни суть костей мертвых и всякия нечистоты: тако и вы, внеуду убо являетеся человеком праведни, внутрьуду же есте полни лицемерия и беззакония. Горе вам, книжницы и фарисее, лицемери, яко зиждете гробы пророческия, и красите раки праведных, и глаголете: аще быхом были во дни отец наших, не быхом убо общницы им были в крови пророк: темже сами свидетелствуете себе, яко сынове есте избивших пророки: и вы исполните меру отец ваших. Змия, порождения ехиднова, како убежите от суда (огня) геенскаго? Сего ради, се, Аз послю к вам пророки и премудры и книжники: и от них убиете и распнете, и от них биете на сонмищих ваших, и изженете от града во град: яко да приидет на вы всяка кровь праведна, проливаемая на земли, от крове Авеля праведнаго до крове Захарии сына Варахиина, егоже убисте между церковию и олтарем. Аминь глаголю вам: (яко) приидут вся сия на род сей. Иерусалиме, Иерусалиме, избивый пророки и камением побиваяй посланныя к тебе, колькраты восхотех собрати чада твоя, якоже собирает кокош птенцы своя под криле, и не восхотесте? Се, оставляется вам дом ваш пуст. Глаголю бо вам: (яко) не имате Мене видети отселе, дондеже речете: благословен Грядый во имя Господне.

Во время оно, фарисеи пошли и совещались против Иисуса, как бы уловить Его в словах. И посылают к Нему учеников своих с иродианами, говоря: Учитель! мы знаем, что Ты справедлив, и истинно пути Божию учишь, и не заботишься об угождении кому-либо, ибо не смотришь ни на какое лице; итак скажи нам: как Тебе кажется? позволительно ли давать подать кесарю, или нет? Но Иисус, видя лукавство их, сказал: что искушаете Меня, лицемеры? покажите Мне монету, которою платится подать. Они принесли Ему динарий. И говорит им: чье это изображение и надпись? Говорят Ему: кесаревы. Тогда говорит им: итак отдавайте кесарево кесарю, а Божие Богу. Услышав это, они удивились и, оставив Его, ушли. В тот день приступили к Нему саддукеи, которые говорят, что нет воскресения, и спросили Его: Учитель! Моисей сказал: если кто умрет, не имея детей, то брат его пусть возьмет за себя жену его и восстановит семя брату своему; было у нас семь братьев; первый, женившись, умер и, не имея детей, оставил жену свою брату своему; подобно и второй, и третий, даже до седьмого; после же всех умерла и жена; итак, в воскресении, которого из семи будет она женою? ибо все имели ее. Иисус сказал им в ответ: заблуждаетесь, не зная Писаний, ни силы Божией, ибо в воскресении ни женятся, ни выходят замуж, но пребывают, как ангелы Божии на небесах. А о воскресении мертвых не читали ли вы реченного вам Богом: Я Бог Авраама, и Бог Исаака, и Бог Иакова? Бог не есть Бог мертвых, но живых. И, слыша, народ дивился учению Его. А фарисеи, услышав, что Он привел саддукеев в молчание, собрались вместе. И один из них, законник, искушая Его, спросил, говоря: Учитель! какая наибольшая заповедь в законе? Иисус сказал ему: возлюби Господа Бога твоего всем сердцем твоим и всею душею твоею и всем разумением твоим: сия есть первая и наибольшая заповедь; вторая же подобная ей: возлюби ближнего твоего, как самого себя; на сих двух заповедях утверждается весь закон и пророки. Когда же собрались фарисеи, Иисус спросил их: что' вы думаете о Христе? чей Он сын? Говорят Ему: Давидов. Говорит им: ка'к же Давид, по вдохновению, называет Его Господом, когда говорит: сказал Господь Господу моему: седи одесную Меня, доколе положу врагов Твоих в подножие ног Твоих? Итак, если Давид называет Его Господом, как же Он сын ему? И никто не мог отвечать Ему ни слова; и с того дня никто уже не смел спрашивать Его. Тогда Иисус начал говорить народу и ученикам Своим и сказал: на Моисеевом седалище сели книжники и фарисеи; итак всё, что они велят вам соблюдать, соблюдайте и делайте; по делам же их не поступайте, ибо они говорят, и не делают: связывают бремена тяжелые и неудобоносимые и возлагают на плечи людям, а сами не хотят и перстом двинуть их; все же дела свои делают с тем, чтобы видели их люди: расширяют хранилища свои и увеличивают воскрилия одежд своих; также любят предвозлежания на пиршествах и председания в синагогах и приветствия в народных собраниях, и чтобы люди звали их: учитель! учитель! А вы не называйтесь учителями, ибо один у вас Учитель – Христос, все же вы – братья; и отцом себе не называйте никого на земле, ибо один у вас Отец, Который на небесах; и не называйтесь наставниками, ибо один у вас Наставник – Христос. Больший из вас да будет вам слуга: ибо, кто возвышает себя, тот унижен будет, а кто унижает себя, тот возвысится. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что затворяете Царство Небесное человекам, ибо сами не вхо'дите и хотящих войти не допускаете. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что поедаете домы вдов и лицемерно долго мо'литесь: за то' примете тем бо'льшее осуждение. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что обходите море и сушу, дабы обратить хотя одного; и когда это случится, делаете его сыном геенны, вдвое худшим вас. Горе вам, вожди слепые, которые говорите: если кто поклянется храмом, то ничего, а если кто поклянется золотом храма, то повинен. Безумные и слепые! что больше: золото, или храм, освящающий золото? Также: если кто поклянется жертвенником, то ничего, если же кто поклянется даром, который на нем, то повинен. Безумные и слепые! что больше: дар, или жертвенник, освящающий дар? Итак клянущийся жертвенником клянется им и всем, что на нем; и клянущийся храмом клянется им и Живущим в нем; и клянущийся небом клянется Престолом Божиим и Сидящим на нем. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что даете десятину с мяты, аниса и тмина, и оставили важнейшее в законе: суд, милость и веру; сие надлежало делать, и того не оставлять. Вожди слепые, оцеживающие комара, а верблюда поглощающие! Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что очищаете внешность чаши и блюда, между тем как внутри они полны хищения и неправды. Фарисей слепой! очисти прежде внутренность чаши и блюда, чтобы чиста была и внешность их. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что уподобляетесь окрашенным гробам, которые снаружи кажутся красивыми, а внутри полны костей мертвых и всякой нечистоты; так и вы по наружности кажетесь людям праведными, а внутри исполнены лицемерия и беззакония. Горе вам, книжники и фарисеи, лицемеры, что строите гробницы пророкам и украшаете памятники праведников, и говорите: если бы мы были во дни отцов наших, то не были бы сообщниками их в пролитии крови пророков; таким образом вы сами против себя свидетельствуете, что вы сыновья тех, которые избили пророков; дополняйте же меру отцов ваших. Змии, порождения ехиднины! как убежите вы от осуждения в геенну? Посему, вот, Я посылаю к вам пророков, и мудрых, и книжников; и вы иных убьете и распнете, а иных будете бить в синагогах ваших и гнать из города в город; да придет на вас вся кровь праведная, пролитая на земле, от крови Авеля праведного до крови Захарии, сына Варахиина, которого вы убили между храмом и жертвенником. Истинно говорю вам, что всё сие придет на род сей. Иерусалим, Иерусалим, избивающий пророков и камнями побивающий посланных к тебе! сколько раз хотел Я собрать детей твоих, как птица собирает птенцов своих под крылья, и вы не захотели! Се, оставляется вам дом ваш пуст. Ибо сказываю вам: не увидите Меня отныне, доколе не воскликнете: благословен Грядый во имя Господне!

Посем псалом 50. Таже, Спаси, Боже, люди Твоя: Господи помилуй, 12. Посем ектениа малая.

Таже кондак, глас 2.
Подобен: В
ышних ища:

Час душе конца помысливши, и посечения смоковницы убоявшися, данный тебе талант трудолюбно делай окаянная бодрствующи и зовущи: да не пребудем вне чертога Христова.

Икос: Что унываеши душе моя окаянная? Что мечтаеши безвременно попечения неполезная? Что упражняешися к мимотекущим? Последнейший час есть отселе, и разлучитися имамы от сущих зде. Дондеже время имаши, возникни зовущи: согреших Ти Спасе мой не посецы мене якоже неплодную смоковницу, но яко благоутробен Господи, ущедри со страхом зовущую: да не пребудем вне чертога Христова.

Синаксарь. Стихи:

Вторник величайший дев десять носит,

Победу носящих неумытнаго Владыки.

Во Святый и Великий Вторник, десяти дев притчи память творим: зане таковыя притчи, восходя во Иерусалим Господь, на страсть грядый, Своим глаголаше учеником: суть же притчи, яже и ко иудеем простираше. Десяти убо дев притчу на милостыню обращая рече, вкупе и уча, еже прежде конца всем готовым быти. Зане о девстве много тем сказоваше, и о скопцех: многую же и славу девство имать, велико бо есть яко воистинну. Но да не кто сие дело исправляя, небрежет о других, паче же о милостыни, еже свеща девства просвещается, вводит священное Евангелие притчу сию: и пять убо мудрых наричет, яко с девством и многий и богатый милостыни елей приложивших: и пять же буих, яко и тех девство убо имущих, милостыню же несравненну. Сего бо ради буия, зане большее исправивше, о меньшем же небрегоша, и ничтоже блудниц разнствоваху: яко они убо телесы, сия же имении побеждени быша. Нощи же настоящаго жития мимотекущей, воздремашася вся девы, сиесть, умроша: сон бо смерть глаголется. И спящим им, вопль посреди нощи бысть, и овы убо обильно елей приложившия, дверем отверзшимся, внидоша с Женихом. Буия же недовольный елей имущия, по сне искаху его. Но мудрыя хотевшия убо дати, не могшия же, прежде вшествия отвещаша глаголюще: еда когда не удовлеет нам и вамъ? Идите к продающим, сиесть, убогим, и купите: но неудобно, по смерти бо сие не возможно. Еже и о богатом и Лазаре показует Авраам, глаголя: нужда убо преходити отсюду тамо. Но буия пришедши непросвещены, сице вопиют, во врата ударяюще: Господи, Господи, отверзи нам. Сам же Господь Собою страшный оный ответ дает: отыдите, рек, не вем вас. Како бо аще увидите Жениха вена не имущия, милостыни самыя? Сего убо ради образа притча десяти дев, зде положена быти богоносными отцы учинися, наказующая нас присно бдети, и готовым быти к сретению истиннаго Жениха, благими деянии, паче же милостынею: зане безвестен день и час кончины: якоже и Иосифом целомудрие стяжати, и смоковницею присно плод духовный предлагати. Иже бо дело единое и пребольшее убо яве делает, о других же небрежет, паче же о милостыни, не входит со Христом в вечное упокоение, но возвращается вспять посрамлен. Ничтоже бо печальнейше, и срама исполненнейше, якоже девство побеждаемое имением. Но о Женише Христе, с мудрыми нас сочетай девами, и избранному Твоему сопричти стаду, и помилуй нас, аминь.

Таже двоепеснец, егоже краестрочие: Трити те, сиесть, во вторник же. Творение господина Космы, ирмос по дважды, стихи же на 12. Последи же ирмос, оба лика вкупе. Глас 2.

Песнь 8.

{Τ} Ирмос: Велению мучителеву преподобнии трие отроцы не повинувщеся, в пещь ввержени, Бога исповедаху поюще: благословите дела Господня Господа.

{Ρ} Леность далече нас отвержим, и светлыми свещами безсмертнаго Жениха Христа пением усрящим, благословите, вопиюще, дела Господня Господа.

{Ι} Да удовлеет общительный души нашея елей в сосудех, яко да не на куплю положше время почестей, поем: благословите дела Господня Господа.

{Τ} Талант елицы от Бога приясте, равносильную благодать, помощию давшаго Христа возрастите, поюще: благословите дела Господня Господа.

Хвалим, благословим:

И паки ирмос: Велению мучителеву:

Честнейшую не поем.

Песнь 9.

{Η} Ирмос: Невместимаго Бога во чреве вместившая, и радость миру родившая, Тя поем Богородице Дево.

{Τ} Учеником Благий, бдите, рекл еси, воньже час приидет Господь, не разумеете, отдати комуждо.

{Ε} Во втором Твоем и страшном пришествии Владыко, десным овцам мя сопричти, прегрешений презрев моих множества.

И паки вместо, Достойна, ирмос: Невместимаго Бога:

Ексапостиларий, трижды:

Чертог Твой вижду, Спасе мой, украшенный, и одежды не имам, да вниду вонь: просвети одеяние души моея Светодавче, и спаси мя.

На хвалитех поставим стихов 4, и поем стихиры самогласны повторяюще, глас 1:

Во светлостех святых Твоих, како вниду недостойный? Аще бо дерзну совнити в чертог, одежда мя обличает, яко несть брачна, и связан извержен буду от ангелов. Очисти Господи, скверну души моея, и спаси мя яко Человеколюбец.

Глас 2: Душевною леностию воздремався, не стяжах Женише Христе, горяща светильника иже от добродетелей, и девам уподобихся буим, во время делания глумляся. Утробы щедрот Твоих не затвори мне Владыко, но оттряс мой омраченный сон, возстави, и с мудрыми введи девами в чертог Твой, идеже глас чистый празднующих, и вопиющих непрестанно: Господи слава Тебе.

Слава, и ныне, глас 4:

Скрывшаго талант осуждение слышавши, о душе не скрывай словесе Божия, возвещай чудеса Его, да умножающи дарование, внидеши в радость Господа твоего.

На стиховне стихиры самогласны, глас 6:

Приидите вернии, делаим усердно Владыце: подавает бо рабом богатство, и по равенству кийждо да многоусугубим благодати талант: ов убо мудрость да приносит делы благими, ов же службу светлости да совершает. Да приобщается же словом верный тайны ненаученному, и да расточает богатство убогим другий: сице бо заимованное многоусугубим, и яко строителие вернии благодати, Владычния радости сподобимся. Тоя нас сподоби, Христе Боже, яко Человеколюбец.

Стих: Исполнихомся заутра милости Твоея Господи:

Егда приидеши во славе со ангельскими силами, и сядеши на престоле, Иисусе, разсуждения, да мя Пастырю Благий не разлучиши: пути бо десныя веси, развращени же суть шуии. Да не убо с козлищи грубаго мя грехом погубиши: но десным мя сочетав овцам, спаси яко Человеколюбец.

Стих: И буди светлость Господа Бога нашего на нас:

Женише, добротою красный паче всех человек, призвавый нас к трапезе духовней чертога Твоего, нелепый мой зрак прегрешений совлецы причастием страданий Твоих, и одеждею славы украсив Твоея красоты сообедника светла мя покажи Твоего Царствия, яко Милосерд.

Слава, и ныне глас 7:

Се тебе талант Владыка вверяет душе моя, страхом приими дар, заимствуй давшему, раздавай нищим, и стяжи друга Господа, да станеши одесную Его, егда приидет во славе, и услышиши блаженный глас: вниди рабе в радость Господа твоего. Тоя достойна мя сотвори Спасе, заблудившаго, великия ради Твоея милости.

И прочее последование яко обычно.

Часы со обычным стихословием, и чтение Евангелиа.

На 6-м часе тропарь пророчества, глас 1:

Безмерно согрешающим, богатно прости Спасе, и сподоби нас неосужденно поклонитися Твоему святому Воскреснию, молитвами Пречистыя Твоея Матере, едине Многомилостиве.

Прокимен, псалом 129. Глас 6: Яко у Господа милость, и многое у Него избавление. Стих: Из глубины воззвах к Тебе Господи, Господи услыши глас мой.

Пророчества Иезекиилева чтение. [Глава 1, ст. 21 – 28. гл. 2, ст. 1]

Внегда идяху [животная], идяху [и колеса], и внегда стояти им, стояху [и колеса с ними]: и егда воздвизахуся от земли, воздвизахуся с ними [и колеса], яко дух жизни бяше в колесех. И подобие над главою животных яко твердь, яко видение кристалла, простертое над крилами их свыше. И под твердию крила их простерта, паряще друг ко другу, комуждо два спряжена, прикрывающе телеса их. И слышах глас крил их, внегда паряху, яко глас вод многих, яко глас Бога Саддаи: и внегда ходити им, глас слова яко глас полка: и внегда стояти им, почиваху крила их. И се глас превыше тверди сущия над главою их, внегда стояти им, низпускахуся крила их. И над твердию, яже над главою их, яко видение камене сапфира, подобие престола на нем, и на подобии престола подобие якоже вид человечь сверху. И видех яко видение илектра, яко видение огня внутрь его окрест от видения чресл и выше, и от видения чресл даже до долу видех видение огня, и свет его окрест. Яко видение дуги, егда есть на облацех в день дождя, тако стояние света окрест. Сие видение подобие славы Господни.

Прокимен, псалом 130, глас 4: Да уповает Израиль на Господа от ныне и до века. Стих: Господи, не вознесеся сердце мое, ниже вознесостеся очи мои.

И прочее. Вкупе же поем и 9-й час, без кафисмы, и чтем Евангелие. И блаженны поем, и Помяни нас Господи, с поклоны. И прочее все, якоже и в Понедельник указася.

В Понедельник на ПовечерииВо Вторник утраВо Вторник вечера