|
|
Великая Суббота. Благовещение Пресвятой Богородицы
При часе же 1-м нощи знаменает в великий, и во вся тяжкая. И поем Утреню. На Бог Господь: тропарь дне, глас 2:
Благообразный Иосиф с древа снем Пречистое Тело Твое, плащаницею чистою обвив и благоуханьми, во гробе нове покрыв положи. [Единожды.]
Егда снизшел еси к смерти, Животе безсмертный, тогда ад умертвил еси блистанием Божества: егда же и умершия от преисподних воскресил еси, вся силы небесныя взываху: Жизнодавче Христе Боже наш, слава Тебе. [Единожды.]
Слава:
Мироносицам женам, при гробе представ, Ангел вопияше: мира мертвым суть прилична, Христос же истления явися чуждь.
И ныне, праздника, глас 4:
Днесь спасения нашего главизна, и еже от века таинства явление: Сын Божий Сын Девы бывает, и Гавриил благодать благовествует, темже и мы с ним Богородице возопиим: Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
Таже поем непорочны, на глас 5. Кадит иерей на 1-й славе: такожде и на 2-й, и на 3-й, яко обычай: по скончании непорочных, поем тропари воскресны, глас 5:
Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим.
Ангельский собор удивися, зря Тебе в мертвых вменившася, смерти же, Спасе, крепость разоривша, и с Собою Адама воздвигша, и от ада вся свобождша.
Благословен еси, Господи:
Почто мира с милостивными слезами, о ученицы, растворяете? Блистаяся во гробе Ангел мироносицам вещаше: видите вы гроб и уразумейте, Спас бо воскресе от гроба.
Благословен еси, Господи:
Зело рано мироносицы течаху ко гробу Твоему рыдающия, но предста к ним Ангел и рече: рыдания время преста, не плачите: Воскресение же апостолом рцыте.
Благословен еси, Господи:
Мироносицы жены, с миры пришедшия ко гробу Твоему, Спасе, рыдаху, Ангел же к ним рече, глаголя: что с мертвыми Живаго помышляете? Яко Бог бо воскресе от гроба.
Слава, Троичен: Поклонимся Отцу, и Его Сынови, и Святому Духу, Святей Троице во Едином Существе, с Серафимы зовуще: Свят, Свят, Свят еси, Господи.
И ныне, Богородичен: Жизнодавца рождши, греха, Дево, Адама избавила еси, радость же Еве в печали место подала еси: падшия же от жизни к сей направи из Тебе воплотивыйся Бог и Человек.
Аллилуиа, трижды.
Таже ектениа малая.
Возглас: Ты бо еси Царь мира, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со Безначальным Твоим Отцем, и с Пресвятым и Благим и Животво.рящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.
И поем седален дне, глас 1.
Подобен: Гроб Твой, Спасе:
Плащаницею чистою и ароматы Божественными Тело Честное, испросив у Пилата, Иосиф миропомазует и полагает в нове гробе. Темже утру пришедша, мироносицы жены возопиша: покажи нам, якоже предрекл еси, Христе, Воскресение.
Слава, конец.
И ныне, другий подобен:
Ужасошася лицы Ангельстии, зряще Седящаго в недрех Отчих: како, яко мертв, во гроб полагается Безсмертный! Егоже чини Ангельстии окру.жают и славят с мертвыми во аде, яко Зиждителя и Господа.
Таже полиелей, и седален праздника.
По полиелеи седален, глас 4.
Подобен: Удивися Иосиф:
Гавриил с Небесе, еже радуйся, зовет Честней, яко зачнет во чреве Превечнаго Бога, словом концы составльшаго. Темже Мариам отвещаваше: безмужна есмь и как рожду Сына: безсеменное рождение кто виде? И сказуя глаголаше ангел Богородице и Деве: найдет на Тя Дух Святый и сила Вышняго осенит Тя.
Слава, и ныне, глас и подобен тойже:
Послан бысть Гавриил к Деве Марии, и возвести Ей неизглаголанную радость, яко безсеменно зачнет и не истлевает. Родиши бо Сына, Превечнаго Бога, и спасет люди Своя от грех их: и свидетельствует Пославый мя вопити Тебе благословенная, еже радуйся: Дева родиши, и по рождестве паки пребудеши Дева.
И чтение праздника.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа, ихже стихи повторяюще поем:
От юности моея мнози борют мя страсти, но Сам мя заступи, и спаси Спасе мой.
Ненавидящии Сиона, посрамитеся от Господа, яко трава бо огнем будете изсохше.
Слава: Святым Духом всяка душа живится, и чистотою возвышается, светлеется Троическим единством священнотайне.
И ныне, тойже.
Прокимен, глас 4: Благовестите день от дне спасение Бога нашего. Стих: Воспойте Господеви песнь нову, воспойте Господеви, вся земля. Всякое дыхание:
Евангелие от Луки, зачало 4. [Лк. 1, 3949, 56.]
Во дни оны, воставши Мариам, иде в горняя со тщанием, во град Иудов. |
Во дни оны, вставши Мария, с поспешностью пошла в нагорную страну, в город Иудин, |
И вниде в дом Захариин, и целова Елисавет. |
и вошла в дом Захарии, и приветствовала Елисавету. |
И бысть, яко услыша Елисавет целование Мариино, взыграся младенец во чреве ея: и исполнися Духа Свята Елисавет. |
Когда Елисавета услышала приветствие Марии, взыграл младенец во чреве ее; и Елисавета исполнилась Святого Духа, |
И возопи гласом велиим, и рече: благословена Ты в женах, и благословен плод чрева Твоего. |
и воскликнула громким голосом, и сказала: благословена Ты между женами, и благословен плод чрева Твоего! |
И откуду мне сие, да прииде Мати Господа моего ко мне? |
И откуда это мне, что пришла Матерь Господа моего ко мне? |
Се бо яко бысть глас целования Твоего во ушию моею, взыграся младенец радощами во чреве моем: |
Ибо, когда голос приветствия Твоего дошел до слуха моего, взыграл младенец радостно во чреве моем; |
и блаженна Веровавшая, яко будет совершение глаголанным Ей от Господа. |
и блаженна Уверовавшая, потому что совершится сказанное Ей от Господа. |
И рече Мариам: величит душа Моя Господа, |
И сказала Мария: величит душа Моя Господа, |
и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем: |
и возрадовался дух Мой о Боге, Спасителе Моем, |
яко призре на смирение рабы Своея: се бо отныне ублажат Мя вси роди. |
что призрел Он на смирение рабы Своей; ибо отныне будут ублажать Меня все роды; |
Яко сотвори Мне величие Сильный, и свято имя Его. |
что сотворил Мне величие Сильный, и свято имя Его. |
Пребысть же Мариам с нею яко три месяцы, и возвратися в дом свой. |
Пребыла же Мария с нею около трех месяцев и возвратилась в дом свой. |
По 50-м псалме стихира праздника, глас 2. Самогласна:
Благовествует Гавриил Благодатней днесь: радуйся, Неневестная Мати, и Неискусобрачная. Не удивляйся странному моему зраку, ни ужасайся, архангел бо eсмь. Змий прельсти Eву иногда: ныне же благовествую Тебе радость, и пребудеши нетленна, и родиши Господа, Пречистая.
Канон праздника со ирмосом на 8, ирмос дважды: и дне, со ирмосом на 8:
Канон Благовещения, творение кир Феофана, егоже краегранесие по алфавиту, до 8-й песни. Глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.
Да поет Тебе, Владычице, движа свирель духовную, Давид праотец Твой: послушай Дщи радованнаго гласа от ангела, радость бо возвещает Тебе неизглаголанную.
Ангел возопи: Вопию Тебе, веселяся, приклони ухо Твое, и вонми ми, Божие возвещающу безсеменное зачатие, обрела бо еси благодать пред Богом, еяже никогдаже обрете другая, Всечистая.
Богородица рече: Да разумею, ангеле, твоих глагол силу, како будет, еже рекл еси? Глаголи явственнейше. Како зачну Дева сущи Отроковица? Како же и Мати буду Зиждителя Моего?
Ангел возопи: Лестно мя вещати помышляеши, яко мню, и радуюся, зря Твое утверждение. Дерзай, Владычице, Богу бо хотящу, удобь скончаются и преславная.
Канон Великой Субботы, от первыя песни до шестыя, творение Марка монаха, епископа Идрунтскаго: ирмосы же творение жены некия, Кассии именуемыя. От 6-я же песни до конца творение господина Космы. Краегранесие же канона: Каи симерон де Савватон мелпо Мега. Сиесть: И днесь же Субботу пою Великую. Глас 6.
Песнь 1.
Ирмос: Волною морскою скрывшаго древле гонителя мучителя, под землею скрыша спасенных отроцы: но мы, яко отроковицы, Господеви поим: славно бо прославися.
Господи, Боже мой! Исходное пение и надгробную Тебе песнь воспою, погребением Твоим жизни моея входы отверзшему и смертию смерть и ад умертвившему.
Горе Тя на Престоле и доле во гробе, премирная и подземная, помышляющая, Спасе мой, зыбляхуся умерщвлением Твоим: паче ума бо виден был еси мертв, Живоначальниче.
Да Твоея славы вся исполниши, сшел еси в нижняя земли: от Тебе бо не скрыся состав мой, иже во Адаме, и погребен, истлевша мя обновляеши, Человеколюбче.
Катавасиа ирмос дне, оба лика вкупе: Волною морскою:
Песнь 3.
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия духовно утверди, в Божественней Твоей славе, венцев славы сподоби.
Богородица рече: Оскуде князь от Иуды, время наста прочее, в неже явится языков надежда, Христос. Ты же, како Сего рожду Дева сущи, скажи?
Ангел возопи: Ищеши от мене уведети Дево, образ зачатия Твоего, но той несказанен есть, Дух же Святый зиждительною силою осенив Тя совершит.
Богородица рече: Моя прамати приемши разум змиин, пищи Божественныя изгнана бысть, темже и Аз боюся целования страннаго твоего, стыдящися поползновения.
Ангел возопи: Божий предстатель послан есмь, Божественный поведати Тебе совет. Что мене боишися, Всенепорочная, паче Тебе боящагося? Что благоговееши мне, Владычице, Тебе честно благоговеющему?
Иный.
Ирмос: Тебе, на водах повесившаго всю землю неодержимо, тварь, видевше на лобнем висима, ужасом многим содрогашеся: несть свят, разве Тебе, Господи, взывающи.
Образы погребения Твоего показал еси, видения умножив. Ныне же сокровенная Твоя богомужно уяснил еси и сущим во аде, Владыко: несть свят, разве Тебе, Господи, взывающим.
Простерл еси длани и соединил еси древле разстоящаяся. Одеянием же, Спасе, еже в плащанице и во гробе, окованныя разрешил еси: несть свят, разве Тебе, Господи, взывающия.
Гробом и печатьми, Невместиме, содержимь был еси хотением: ибо силу Твою действы показал еси, богодейственно поющим: несть свят, разве Тебе, Господи Человеколюбче.
Катавасиа: Тебе, на водах:
Кондак дне, глас 6:
Бездну заключивый мертв зрится, и смирною, и плащаницею обвився, во гробе полагается, яко смертный, Безсмертный: жены же приидоша помазати Его миром, плачущия горько и вопиющия: сия Суббота есть преблагословенная, в нейже Христос, уснув, воскреснет тридневен.
Икос: Содержай вся на Крест вознесеся, и рыдает вся тварь. Того видящи нага висяща на древе, солнце лучи сокры, и звезды отложиша свет: земля же со многим страхом поколебася, и море побеже, и камение распадеся, гроби же многи отверзошася, и телеса восташа святых мужей. Ад низу стенет, и иудее советуют оклеветати Христово Воскресение. Жены же взывают: сия Суббота есть преблагословенная, в нейже Христос, уснув, воскреснет тридневен.
Седален дне, глас 1:
Гроб Твой, Спасе, воини стрегущии мертви от облистания явльшагося Ангела быша, проповедающа женам Воскресение. Тебе славим, тли потребителя! Тебе припадаем, Воскресшему из гроба и Единому Богу нашему!
Слава, и ныне, седален праздника, глас 8:
Подобен: Повеленное:
Послан бысть с небесе архистратиг Гавриил от Бога, скоро предста ко одушевленному граду, глаголя к Ней явственно: Зиждителя приимеши, Дево, во утробе, и родиши Сего непреложне с плотию. Темже послан есмь возвестити Тебе странное рождество Чистая, и стою зовя Тебе: радуйся, Невесто Неневестная.
И чтение праздника.
Песнь 4.
Ирмос: Седяй в славе, на Престоле Божества, на облаце легце, прииде Иисус Пребожественый, нетленною дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.
Богородица рече: Священную некую Деву раждающую, слышах пророка, древле Еммануила прорекша. Хощу же разумети, како Божества растворение, естество человеческое претерпит?
Ангел возопи: Явила есть купина, неопальна пребывши, приемши пламень, обрадованная Всепетая, на Тебе таинства преславное: по рождестве бо пребудеши Чистая Приснодева.
Богородица рече: Освещаемь сиянием Бога Вседержителя, истины проповедниче, глаголи Гаврииле истиннейшая: како нетленне бывши чистоте Моей, Слова рожду, с плотию Безплотнаго?
Ангел возопи: Со страхом Тебе, яко раб Госпоже предстою, с боязнию Отроковице, ныне смотрити стыждуся Тебе. Яко бо дождь на руно снидет на Тя Слово Отчее, яко благоволи.
Иный.
Ирмос: На Кресте Твое Божественное истощание провидя, Аввакум, ужасся, вопияше: Ты сильных пресекл еси державу, Блаже, приобщаяся сущим во аде, яко Всесилен.
Седмый день днесь освятил еси, егоже древле благословил еси упокоением дел: преводиши бо всяческая и обновляеши, субботствуя, Спасе мой, и назидая.
Силою лучшаго, победившаго Тебе, от плоти душа Твоя разделися, растерзающи бо обоя узы, смерти и ада, Слове, державою Твоею.
Ад, Слове, срет Тя, огорчися, человека зря обожена, уязвлена ранами и Всесильнодетеля, страшным же зраком погибе.
Катавасиа: На Кресте Твое Божественное истощание:
Песнь 5.
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Богородица рече: Разумети не могу твоих словес известия: чудеса бо быша множицею, Божественною силою чудодействуема, знамения и образы законнии, роди же дева неискусомужне никогдаже.
Ангел возопи: Дивит Всенепорочная, и странно бо чудо Твое, Едина бо Ты всех Царя приимеши во утробе воплощаема, и Тя прообразуют пророческая речения, гадания и законнии образы.
Богородица рече: Всеми Невместимый, и всеми Невидимый, како Сей может во чреве Девиче вселитися, еже Сам созда? Како же и зачну Бога Слова, собезначальна Отцу и Духу?
Ангел возопи: К Твоему праотцу Давиду обещався посадити от плода Твоего чрева, на престоле царства его. Иаковлю Тя доброту, едину избра в словесное селение.
Иный.
Ирмос: Богоявления Твоего, Христе, к нам милостивно бывшаго, Исаиа, Свет видев Невечерний, из нощи утреневав, взываше: воскреснут мертвии и востанут сущии во гробех, и вси земнороднии возрадуются.
Новотвориши земныя, Создателю, перстен быв, и плащаница и гроб являют еже в Тебе, Слове, таинство. Благообразный бо советник Тебе Рождшаго совет образует, в Тебе велелепно новотворящаго мя.
Смертию смертное, погребением тленное прелагаеши: нетленно твориши бо, боголепно безсмертно творя приятие, плоть бо Твоя истления не виде, Владыко, ниже душа Твоя во аде страннолепно оставлена бысть.
Из Небрачныя прошед и прободен в ребра, Содетелю мой, из Нея соделал еси обновление Евино, Адам быв, уснув паче естества сном естест.венным и жизнь воздвигнув от сна и тления, яко Всесилен.
Катавасиа: Богоявления Твоего, Христе:
Песнь 6.
Ирмос: Возопи прообразуя погребение тридневное, пророк Иона в ките Богу моляся: от тли избави мя, Иисусе, Царю сил.
Богородица рече: Глагол твоих, Гаврииле, глас радованен приемши, веселия Божественнаго исполнихся: радость бо поведаеши и веселие возвещаеши безконечное.
Ангел возопи: Тебе дадеся радость, Богомати Божественная, Тебе, еже радуйся, вся тварь вопиет, Богоневесто: Ты бо едина Мати Сына Божия пронаречеся Чистая.
Богородица рече: Евы Мною ныне да упразднится осуждение, да воздастся Мною долг днесь, Мною заимствование древнее да дастся преисполнено.
Ангел возопи: Обещася Бог Аврааму праотцу, благословити в семене его языком, Чистая, Тобою же конец обещание приемлет днесь.
Песнь 6.
Ирмос: Ят бысть, но не удержан в персех китовых Иона: Твой бо образ нося, Страдавшаго и погребению давшагося, яко от чертога, от зверя изыде: приглашаше же кустодии: хранящии суетная и ложная, милость сию оставили есте.
Биен был еси, но не разделился еси, Слове, еяже причастился еси плоти: аще бо и разорися Твой зрак во время страсти, но и тако един бе состав Божества и плоти Твоея. Во обоих бо Един еси Сын, Слове Божие, Бог и Человек.
Человекоубийственно, но не богоубийственно бысть прегрешение Адамово: аще бо и пострада Твоея плоти перстное существо, но Божество безстрастно пребысть, тленное же Твое на нетление преложил еси и нетленныя жизни показал еси источник Воскресением.
Царствует ад, но не вечнует над родом человеческим: Ты бо, положся во гробе, Державне, живоначальною дланию, смерти ключи развергл еси и проповедал еси от века тамо спящим избавление неложное, быв, Спасе, мертвым первенец.
Катавасиа: Ят бысть:
Кондак праздника, глас 8.
Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице; но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная.
Икос: Ангел предстатель с небесе послан бысть рещи Богородице: радуйся, и со безплотным гласом воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся и стояше, зовый к Ней таковая: Радуйся, Еюже радость возсияет: радуйся, Еюже клятва исчезнет. Радуйся, падшаго Адама воззвание: радуйся, слез Евиных избавление. Радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы: радуйся, глубино неудобозримая и ангельскима очима. Радуйся, яко еси Царево седалище: радуйся, яко носиши Носящаго вся. Радуйся, звездо, являющая Солнце: радуйся, утробо Божественнаго воплощения. Радуйся, Еюже обновляется тварь: радуйся, Еюже покланяемся Творцу. Радуйся, Невесто Неневестная.
И чтем Пролог.
Синаксарий.
Стихи: Всуе храниши гроб, кустодие:
Не удержит бо рака Самосущую Жизнь.
Во святую и Великую Субботу празднуем боготелесное погребение и во ад сошествие Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, имиже наш род, от тления воззван быв, к вечней жизни прейде. Вся убо дни святая Четыредесятница превосходит: тоя же паки больши есть сия святая и великая седмица: великия же седмицы паки больши есть сия Великая и свя.тая Суббота. Глаголется же великая седмица, не яко больши суть дние сии, или часы, но яко великая и преестественная чудеса и изрядная Спаса нашего дела в ней содеяшася, и наипаче днесь. Якоже бо в первом миротворении, всякое дело соделав Бог, и последи главнейшее, в шестый день создав человека, в седмый почи от всех дел Своих, и освяти его, субботу именовав, яже упокоение толкуется: сице и во умнаго мира делании, изрядно вся соделав, и в шестый день паки возсоздав истлевшаго человека, и об.новив живоносным Крестом и смертию, в настоящий седмый день упокоися совершенным от дел упокоением, уснув животворным и спасительным сном. Снизходит убо Божие Слово с плотию во гроб, сходит же и во ад с нетленною и Божественною Своею душею, раздельшеюся в смерти от телесе, юже и в руце предаде Отцу, Емуже не просившу и Свою Кровь принесе, избавление нам бывшую. Во аде бо Господня душа, якоже других святых души, не бысть удержана. Како бо? Отнюд не подлежащи прародительней клятве якоже оны. Но и Крови, еюже куплени быхом, не взят враг наш диавол, аще и держаше нас. Како бо аще не точию от Бога? Но Бога Самаго можаше ли разбойник диявол яти? Обаче вселися во гроб Господь наш Иисус Христос телесне и с Божеством, совершенне плоти соединившимся. Бяше же с разбойником и в раи, и во аде бяше, якоже речеся, со обоженною Своею душею: преестественно же бе и со Отцом и Духом седяй, яко Бог неописанный: везде же бе, ничтоже Божеству во гробе страждущу, якоже ниже на Кресте пострада. И тление убо, еже есть разрешение души от тела, претерпе Гос.подне Тело: растления же, сиречь разрушения плоти и удес, совершеннаго погубления никакоже. Но Иосиф убо, святое Тело Господне снем, во гробе нове близ Иерусалима в вертограде погребает, камень велий зело ко входу гроба положив. Иудее же, по пятце, приступивше, глаголют Пилату: гос.поди, помянухом, яко льстец Оный рече, егда жив бе, яко по триех днех востану: мнится убо нам добро быти, да твоя власть повелит воинству затвердити гроб. Когда же Христос рече: востану? Мощно есть, яко и от притчи о Ионе пророце сие извождаху иудее. Отвеща же Пилат: аще убо льстец бе, что о глаголех Его печетеся? Тогда бо несумненно умре. Всяко же, глаголют безумнии, аще утвердится гроб, не украдется. Оле, како безумнии не разумеваху, яко, елика себе ради творяху, на ся творяху! Пилату же повелевшу, сами с воины и известною своею печатию затвердиша гроб, да не чуждей сущей стражи и печати, Воскресение Господне оболгано было бы. Но ад отселе содрогается и изумевает, твердейшую силу ощущая: неправеднаго убо ради поглощения Христа, твердейшаго и краеугольнаго камене, помале извержет и вся мертвыя, яже от века положи во чреве, снедь сотворив. Неизреченным снизхождением Твоим, Христе Боже наш, помилуй нас. Аминь.
Песнь 7.
Ирмос: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Богородица рече: Свет невещественный поведая, в вещественне телеси совокупляемь, за милосердие многое, светлое Благовещение, Божественная проповедания, ныне взываеши Ми: благословен, Всечистая, Плод Твоего чрева.
Ангел возопи: Радуйся, Владычице Дево, радуйся Пречистая, радуйся, приятелище Божие, радуйся свещниче Света, Адамово воззвание, Евы избавление, горо святая, преявственное священие и чертог безсмертия.
Богородица рече: Душу очисти, и тело освяти, Церковь сотвори Мя вместительну Бога, скинию Богоукрашену, одушевлен храм наитием Пресвятаго Духа, и Жизни Чистую Матерь.
Ангел возопи: Яко многосветлую свещу, и Богоделанен чертог, вижу Тя ныне яко злат кивот, закона Подателя приими, Богоневесто, благоизволившаго человеческое избавити Тобою тленное существо.
Иный.
Ирмос: Неизреченное чудо, в пещи избавивый преподобныя отроки из пламене, во гробе мертв, бездыханен полагается, во спасение нас, поющих: Избавителю Боже, благословен еси.
Уязвися ад в сердце, прием Уязвеннаго копием в ребра, и воздыхает, огнем Божественным иждиваемь во спасение нас, поющих: Избавителю Боже, благословен еси.
Богат гроб: в себе бо приим яко спяща Содетеля, жизни Божественное сокровище показася, во спасение нас, поющих: Избавителю Боже, благословен еси.
Законом умерших еже во гробе положение, всех приемлет Жизнь, и сего источника показует востания, во спасение нас, поющих: Избавителю Боже, благословен еси.
Едино бяше неразлучное еже во аде, и во гробе, и во Едеме, Божество Христово со Отцем и Духом, во спасение нас, поющих: Избавителю Боже, благословен еси.
Катавасиа: Неизреченное чудо:
Песнь 8.
Ирмос: Слыши Отроковице Дево Чистая, да речет убо Гавриил, совет Вышняго древний истинный: буди к приятию готова Божию, Тобою бо Невместимый с человеки поживе, тем и радуяся вопию: благословите вся дела Господня Господа.
Богородица рече: Ум всяк побеждается земных, отвеща Девица, ищущи, яже ми вещаеши, преславная: слышах твоя словеса, но боюся, ужасающися, да не лестию Мя, яко Еву, далече послеши от Бога, но обаче се вопию: благословите вся дела Господня Господа, и превозносите Его во веки.
Ангел возопи: Се Тебе недоуменное разрешится, глаголет к сим Гавриил, добре бо рекла еси, вещь неудобопостижна. Словесем Твоих устен повинующися прочее, не сумнися яко льсти, якоже вещи веруй. Аз бо радуяся вопию: благословите вся дела Господня Господа, и превозносите Его во веки.
Богородица рече: Закон сей от Бога есть человеком, Непорочная абие глаголет, от общия любве рождество происходит. Не вем супружника сласти всеконечно, како убо глаголеши, яко рожду? Боюся, еда лесть глаголеши. Но обаче се вопию: благословите вся дела Господня Господа, и превозносите Его во веки.
Ангел возопи: Глаголы, яже мне вещаеши, Чистая, ангел паки глаголет, обычая есть рождества человеков смертных. Истинно Бога Тебе обещаваю, паче слова же и смысла воплощаема, яко весть, из Тебе. Темже и радуяся вопию: благословите вся дела Господня Господа, и превозносите Его во веки.
Богородица рече: Являешимися Мне истины вещатель, рече Дева, радости бо общия пришел еси благовестник. Душу убо очистих с телом, и по глаголу твоему буди Мне, да вселится Бог в Мя, к Немуже вопию с тобою: благословите вся дела Господня Господа, и превозносите Его во веки.
Иный.
Ирмос: Ужаснися бояйся небо, и да подвижатся основания земли: се бо в мертвецех вменяется в вышних Живый и во гроб мал странноприемлется, Егоже, отроцы, благословите: священницы, воспойте: людие, превозносите во вся веки.
Разрушися Пречистый храм, падшую же совозставляет скинию: Адаму бо первому Вторый, Иже в вышних Живый, сниде даже до адовых сокровищ, Егоже, отроцы, благословите: священницы, воспойте: людие, превозносите во вся веки.
Преста дерзость учеников, Аримафей же изрядствует Иосиф: мертва бо и нага зря над всеми Бога, просит и погребает зовый: отроцы, благословите: священницы, воспойте: людие, превозносите во вся веки.
О чудес новых! О благости! О неизреченнаго терпения! Волею бо под землею печатлеется, Иже в вышних Живый, и, яко льстец, Бог оклеветается, Егоже, отроцы, благословите: священницы, воспойте: людие, превозно.сите во вся веки.
Катавасиа: Ужаснися бояйся небо:
На 9 песни Честнейшую не поем, но поем припев праздника: Благовествуй земле радость велию, хвалите небеса Божию славу. Таже ирмос: Яко одушевленному: подобне и 2-й лик припев, и ирмос: и к прочим тропарем праздника тойже припев.
Песнь 9.
Ирмос: Яко одушевленному Божию кивоту, да никакоже коснется рука скверных. Устне же верных, Богородице, немолчно, глас ангела воспевающе, с радостию да вопиют: радуйся Благодатная, Господь с Тобою.
Паче смысла заченши Бога, естества обычая утаися, Отроковице, Ты бо в рождестве матерскаго избежала еси тленнаго естества и превышши сущи. Темже достойно слышиши: радуйся Благодатная Господь с Тобою.
Како точиши млеко, Дево Чистая? Не может изрещи язык землен. Странну бо естества показуеши вещь, законнаго рождества устав преходиши. Темже достойно слышиши: радуйся Благодатная, Господь с Тобою.
Тайно во святых писаниих глаголася о Тебе, Мати Вышняго: лествицу бо древле Иаков Тя образующую видев, рече: степень Божия сия. Темже достойно слышиши: радуйся Благодатная, Господь с Тобою.
Чудное священноявленному Моисею, купина и огнь показа чудо, ищай же конца в прехождении времен, во Отроковице Чистей рече, узрю. Ейже яко Богородице да речется: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
Даниил Тя гору нарече мысленную, Родительницу же Божию Исаия, видит же яко руно Гедеон, Давид же священие глаголет, дверь же Тя ин. Гавриил же Ти взывает: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
Иный.
Ирмос: Не рыдай Мене, Мати, зрящи во гробе, Егоже во чреве без семене зачала еси Сына: востану бо и прославлюся, и вознесу со славою не.престанно, яко Бог, верою и любовию Тя величающия.
В страннем Твоем рождестве, болезней избежавше паче естества, ублажихся, Безначальне Сыне: ныне же Тя, Боже Мой, бездыханна зрящи мертва, оружием печали растерзаюся люте: но воскресни, яко да возвеличуся.
Земля покрывает Мя хотяща, но устрашаются адовы вратницы, одеяна видяще одеждою окровавленою, Мати, отмщения: враги бо Крестом поразив, яко Бог, воскресну паки и возвеличу Тя.
Да радуется тварь, да веселятся вси земнороднии, враг бо пленися ад: с миры жены да сретают, Адама со Евою избавляю всеродна и в третий день воскресну.
Последи ирмос дне: Не рыдай Мене Мати: таже припев праздника и ирмос.
Свят Господь Бог наш: на глас 2. Светилен праздника.
Подобен: Со ученики:
Ангельских сил архистратиг послан бысть от Бога Вседержителя к Чистей и Деве, благовестити странное и неизреченное чудо. Зане Бог, яко человек, из Нея младодействуется без семене, назидаяй весь человеческий род: людие, благовестите обновление мира.
Слава, и ныне:
Подобен: Жены услышите:
Еже от века днесь познавается таинство Божие, Бог Слово, Сын Девы Марии, за милосердие бывает, и радость Благовещения Гавриил просвещавает. С нимже возопием Ей: радуйся, Мати Господня.
На хвалитех, стихиры самогласны дне три, глас 2:
Стих: Сотворити в них суд написан: слава сия будет всем преподобным Его.
Днесь содержит гроб Содержащаго дланию тварь, покрывает камень Покрывшаго добродетелию небеса: спит Живот, и ад трепещет, и Адам от уз разрешается. Слава Твоему смотрению, имже совершив все упокоение вечное, даровал еси нам, Боже, всесвятое из мертвых Твое Воскресение.
Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.
Что зримое видение? Кое настоящее упокоение? Царь веков, Иже страстию совершив смотрение, во гробе субботствует, новое нам подая субботство. Тому возопиим: воскресни, Боже, судяй земли, яко Ты царствуеши во веки, неизмерную имея и велию милость.
Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.
Приидите, видим Живот наш, во гробе лежащь, да во гробех лежащия оживит. Приидите днесь, Иже из Иуды спяща зряще, пророчески Ему возопиим: возлег уснул еси, яко лев, кто воздвигнет Тя, Царю? Но востани самовластно, давый Себе о нас волею, Господи, слава Тебе.
И праздника подобны три, глас 1.
Подобен: Небесных чинов:
Стих: Хвалите Его во гласе трубнем: хвалите Его во псалтири и гуслех.
С небесных кругов слетев Гавриил в Назарет, прииде к Деве Марии, вопия Eй: радуйся, зачнеши Сына, Адама древнейшаго Творца веков и Избавителя вопиющих Тебе: радуйся, Чистая.
Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.
Соприсносущное Слово пребезначальнаго Oтца, не разлучився горних, ныне предста дольним, ради крайняго благоутробия, милость прием, eже на ны поползновения и Адамову нищету восприем, вообразися в чуждее.
Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.
Гавриил Деве благовестие с небесе принес, вопияше: радуйся, зачнеши во чреве Твоем Тобою вместимаго, невместимаго же всеми: и рождающая явишися, от Oтца прежде денницы Возсиявшаго.
Таже самогласен праздника, глас 8:
Стих: Благовестите день от дне спасение Бога нашего.
Да веселятся небеса, и радуется земля: ибо Oтцу соприсносущный, собезначальный и сопрестольный, щедростию прием и человеколюбную милость, Себе постави во истощание, благоволением и советом Oтчим и во утробу вселися Девичу, предочищенную Духом. О чудесе! Бог в человецех, Невместимый в ложеснах, Безлетный в лето: и eже преславнее, яко и зачатие безсеменно, и истощание несказанно, и таинство eлико. Бог бо истощавается, и воплощается, и зиждется, ангелу к Чистей зачатие глаголавшу: радуйся Обрадованная, Господь с Тобою, имеяй велию милость.
Слава, дне, глас 6:
Днешний день тайно великий Моисей прообразоваше, глаголя: и благослови Бог день седмый. Сия бо есть благословенная Суббота. Сей есть упокоения день, воньже почи от всех дел Своих Единородный Сын Божий, смотрением еже на смерть плотию субботствовав: и во еже бе, паки возвращься Воскресением, дарова нам живот вечный, яко Един Благ и Человеколюбец.
И ныне, глас 2: Преблагословенна еси Богородице Дево:
Славословие великое. Священник же облачается во всю священническую одежду и, окадив плащаницу трижды, идет под плащаницею со святым Евангелием окрест храма, певаему Трисвятому. По Трисвятом же, став пред царскими враты, священник глаголет: Премудрость. И мы тро.парь единожды: Благообразный Иосиф:
И глаголем тропарь пророчества, глас 2:
Содержай концы, гробом содержатися изволил еси, Христе, да от адова поглощения избавиши человечество и, воскрес, оживиши нас, яко Бог Безсмертный.
Слава, конец. И ныне, весь.
Таже прокимен, глас 4: Воскресни, Господи, помози нам и избави нас имене ради Твоего. Стих: Боже, ушима нашима услышахом, и отцы наши возвестиша нам.
Пророчества Иезекиилева чтение. [Глава 37, ст. 1—14.]
Бысть на мне рука Господня, и изведе мя в дусе Господни, и постави мя среде поля: се же бяше полно костей человеческих. И обведе мя окрест их около, и се многи зело на лицы поля, и се сухи зело. И рече ко мне: сыне человечь, оживут ли кости сия? И рекох: Господи Боже, Ты веси сия. И рече ко мне: сыне человечь, прорцы на кости сия, и речеши им: кости сухия, слышите слово Господне. Се глаголет Адонаи Господь костем сим: се Аз введу в вас дух животен, и дам на вас жилы, и возведу на вас плоть, и простру по вам кожу, и дам дух Мой в вас, и оживете, и увесте, яко Аз есмь Господь. И прорекох, якоже заповеда ми Господь. И бысть глас внегда ми пророчествовати, и се трус, и совокупляхуся кости, кость к кости, каяждо к составу своему. И видех, и се быша им жилы, и плоть растяше и восхождаше, [и протяжеся] им кожа верху, духа же не бяше в них. И рече ко мне: прорцы о дусе, прорцы, сыне человечь, и рцы духови: сия глаголет Адонаи Господь: от четырех ветров прииди, душе, и вдуни на мертвыя сия, и да оживут. И прорекох, якоже повеле ми: и вниде в ня дух жизни, и ожиша, и сташа на ногах своих, собор мног зело. И рече Господь ко мне, глаголя: сыне человечь, сия кости весь дом Израилев есть, тии бо глаголют: сухи быша кости наша, погибе надежда наша, убиени быхом. Того ради прорцы, [сыне человечь], и рцы к ним: сия глаголет Адонаи Господь: се Аз отверзу гробы ваша, и изведу вас от гроб ваших, людие Мои, и введу вы в землю Израилеву. И увесте, яко Аз есмь Господь, внегда отверсти Ми гробы ваша, еже возвести Ми вас от гробов ваших, людие Мои: и дам дух Мой в вас, и живи будете. И поставлю вы на земли вашей, и увесте, яко Аз Господь: глаголах, и сотворю, глаголет Адонаи Господь.
Прокимен, глас 7:
Воскресни, Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца. Стих: Исповемся Тебе, Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
Апостол к Коринфянам, зачало 133:
Братие, мал квас все смешение квасит. Очистите убо ветхий квас, да будете ново смешение, якоже есте безквасни: ибо Пасха наша за ны пожрен бысть Христос. Темже да празднуем не в квасе ветсе, ни в квасе злобы и лукавства, но в безквасиих чистоты и истины.* Христос ны искупил есть от клятвы законныя, быв по нас клятва: писано бо есть: проклят всяк висяй на древе: да в языцех благословение Авраамле будет о Христе Иисусе, да обетование Духа приимем верою. [* Галат., зач. 206.]
Аллилуиа, глас 5: Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, и да бежат от Лица Его ненавидящии Его. Стих: Яко исчезает дым, да исчезнут, яко тает воск от лица огня. Стих: Тако да погибнут грешницы от Лица Божия, а праведницы да возвеселятся.
Евангелие от Матфеа, зачало 114. [Мф. 27, 62—66.]
Во утрий день, иже есть по пятце, собрашася архиерее и фарисее к Пилату, глаголюще: господи, помянухом, яко льстец он рече, еще сый жив: по триех днех востану: повели убо утвердити гроб до третияго дне, да не како пришедше ученицы Его нощию украдут Его и рекут людем: воста от мертвых: и будет последняя лесть горша первыя. Рече же им Пилат: имате кустодию: идите, утвердите, якоже весте. Они же шедше утвердиша гроб, знаменавше камень с кустодиею.
Таже ектениа: Рцем вси: и Исполним утреннюю молитву нашу: Такожде и прочая, яко обычно. И отпуст. И бывает целование плащаницы: певцы же поют стихиру, глас 5:
Приидите, ублажим Иосифа приснопамятнаго, в нощи к Пилату пришедшаго и Живота всех испросившаго. Даждь ми Сего страннаго, Иже не имеет где главы подклонити: даждь ми Сего страннаго, Егоже ученик лукавый на смерть предаде: даждь ми Сего страннаго, Егоже Мати, зрящи на Кресте висяща, рыдающи вопияше и матерски восклицаше: увы Мне, Чадо Мое! Увы Мне, Свете Мой и утробе Моя возлюбленная! Симеоном бо предреченное в церкви днесь собысться: Мое сердце оружие пройде, но в радость Воскресения Твоего плач преложи. Покланяемся Страстем Твоим, Христе: покланяемся Страстем Твоим, Христе: покланяемся Страстем Твоим, Христе, и Святому Воскресению.
Первый же час поется в притворе: третий же час, шестый и девятый поются вкупе просто в притворе с блаженными во свое время. На часех, тропарь праздника, и дне. Кондаки глаголем пременяюще. Блаженны глаголем скоро, без пения: Помяни нас Господи: и прочая. По Отче наш, кондак дне: Слава, и ныне, праздника. Господи помилуй, 40, и молитва: Всесвятая Троице: и отпуст.
|